Kriseramte ejere sender Arla i oensiven
Meget ser sort ud for de over 13.000 landmænd i både Danmark og udlandet, som ejer den internationale mejerigigant Arla Foods.
Nu får de så lidt for deres mælk, at mange herhjemme er truet af konkurs - for gælden er høj, det lovende kinesiske marked brudt sammen, Ukrainekrisen har lukket for eksport til Rusland, og snart forsvinder EU's kvotesystem med det resultat, at produktionen vokser yderligere.
I Danmark har de lavere priser på verdensmarkedet foreløbig ført til, at der er skåret en krone af butiksprisen på både discountmælk og økologisk mælk.
Det er unægtelig svært at få øje på, hvor medvinden skal komme fra. Arla Danmarks direktør siden oktober sidste år, Tomas Pietrangeli, går imidlertid temmelig uforfærdet til opgaven med at få solgt så mange mejeriprodukter som muligt så dyrt som muligt - for at hjælpe Arlabønderne i en svær periode.
- Vores ejere er i krise, så derfor har vi diskuteret grundigt, hvad det er for en tilgang, vi skal have til markedet. Resultatet er, at vi bliver vi nødt til at tackle den udfordring offensivt, siger Pietrangeli.
120 nye produkter
- Vi har en ambitiøs målsætning om at drive volumenvækst i 2015. Det er simpelt hen et must ud fra det faktum, at vi får mere mælk ind i Arla, som skal afsættes. Det kommer Danmark også til at mærke i form af nye produkter, siger han. Arla optrapper sin indsats herhjemme med hensyn til både antallet af lanceringer og markedsføring.
- Vi har sat os et mål om, at vi de næste to år skal lan-Kriseramte ejere sender Arla i oensiven cere 120 nye produkter på del af dem vil have en klar sundhedsprofil. Jeg ser et kæmpe potentiale i at spille en større og mere aktiv rolle i forhold til sundhedsudfordringen i Danmark, siger Arlas danske direktør.
Sundhed er overskriften for et hovedspor i Arlas strøm af nyheder i 2015 og 2016. I foråret kommer nogle af de første nye varer ud i butikkerne, men Tomas Pietrangeli nøjes i første omgang med at pege på en netop lanceret nyhed som eksempel på, hvordan Arla sprænger grænserne for de traditionelle mejeriprodukter.
- Vi har flere initiativer på vej, men har f.eks. lanceret et produkt, der hedder Protino, som kan købes på apoteket målrettet underernærede ældre.
Det er et nyt og relativt stort marked, og det er en ny salgskanal. Samtidig føler vi, at vi er medspiller og tager et ansvar for hele sundhedsagendaen, siger han.
I nye kategorier
Arla lægger i det hele taget op til at få fat i nye kunder, som ikke i dag finder vej til supermarkedernes kølere med mejerivarer.
Tomas Pietrangeli nævner det fedtfattige og proteinholdige Skyr som en innovation, der har haft den effekt.
Salget af Skyr er femdoblet, men det er en anden udvikling, man især har bemærket i Arla.
- Det interessante er, at Skyr i dag, er helt nye i mejerikategorien. De kommer ikke fra yoghurt eller lignende. Og det er det, vi gerne vil, understreger han.
Også i den kommende tid vil der dukke produkter op, som man ikke lige ventede fra Arlas side.
- Jeg synes, der er spændende ting undervejs - innovationer, som bevæger sig ind i kategorier, hvor vi ikke er i dag, siger Pietrangeli.
Et nyt samarbejde med Team Danmark om sundere alternativer til pølser og fritter i 800 sportshaller og idrætsforeninger er et andet eksempel på, hvordan mejerigiganten søger nye kanaler.
- Man kunne også godt se nye produkter udviklet specifikt til hele sportsområdet, siger han.
Godt 2014
I den pressede situation for Arlas ejere kan det måske trøste lidt, at Arla Danmark faktisk fik et godt år i det netop overståede 2014 med en omsætning på ca. syv mia. kr.
I årets første halvdel fik især høje priser løftet salget med 10 pct. , og både landmænd og mejeri løb først for alvor ind i problemer siden.
- Vi kommer fra et godt udgangspunkt. I 2014 er der lidt vækst, både i værdi og volumen. I volumen har der faktisk været en konstant vækst over hele året, siger Arlas nye danske direktør.
TOPCHEF I TALE
"Vi har sat os et mål om, at vi de næste to år skal lancere 120 nye produkter på tværs af alle kanaler. Og en del af dem vil have en klar sundhedsprofil. "
TOMAS PIETRANGELI, DIREKTØR ARLA DANMARK
TOMAS PIETRANGELI, FØDT 1972
Uddannelse: IMD - International Institute for Management Development
Udvalgte erhvervserfaringer:
1996-2005 Div. poster, Procter & Gamble
2005-2007 Adm. direktør Italien, Royal Unibrew
2007-2009 Adm. direktør Sydeuropa, Royal Unibrew
2009-2010 Marketingdirektør, TDC
2010-2014 Direktør for Norden, Reckitt Benckiser
2014-Direktør, Arla Denmark
Udvalgte bestyrelsesposter: Arlafonden, Rynkeby, DLF