Kiosker klarer sig i skyggen af discount
Mange kiosker og nærbutikker klarer sig forholdsvis godt i kølvandet på finanskrisen – og lever ikke op til eksperternes ellers ret dystre spådomme for de selvstændige nærbutikker og kioskers overlevelse.
Hos landets største kæde for selvstændige kiosker og nærbutikker, oplever kædedirektøren, at mange af medlemmerne klarer sig, fordi de har fundet en ny rolle i forhold til kunderne ved at være suppleringsbutikker til discountbutikkerne.
- Det går godt for de medlemmer, som har butikker i nærheden af de opblomstrende discountbutikker både ved trafikknudepunkter og ude på landet. Vores medlemmer kan servicere kunderne med de vareområder, som konkurrenterne ikke gør så meget ud af, siger adm. direktør Jens Bylling Jensen fra kæden Nærkøb.
- I dag er vores tre største vareområder spil, tobak og blade og magasiner, og det er selvfølgelig, fordi discountkæderne ikke gider gøre noget særligt ud af de områder. Når kunderne så kommer ind i vores type butikker for at hente de her produkter, så giver det mersalg på nogle af de øvrige produkter i butikken. På den måde har vores medlemmer fundet det sortiment, som lige nu passer ind i forbrugernes købsmønster, siger kædedirektør Jens Bylling Jensen.
Kædedirektøren oplever også, at nogle medlemmer får fremgang, når lokale servicestationer lukker.
Lokal tilpasning
Det er kædedirektørens oplevelse, at kædens medlemmer klarer sig, fordi de har været gode til at skære ned på butikkens udgifter og tilpasse sig lokalt.
- Jeg tror, at mange af ejerne er blevet mere omkostningsbevidste, så de er begyndt at tage flere vagter selv, og de tilpasser deres butikker og rydder op i sortimentet, siger kædedirektør Jens Bylling Jensen.
- Det er vores strategi som kæde at arbejde for at skabe økonomiske fordele og salgsfremmede aktiviteter for medlemmerne, og især arbejder vi meget med lokal tilpasning, så vores medlemmer kan tilpasse butikkerne efter, hvad der sker lokalt, siger han.
Kæden har for nylig lanceret et loyalitetssystem på en app, så butikkerne lokalt kan skabe deres egne klippekortaktiviteter, så kunderne for eksempel kan købe fire kopper kaffe og få den femte gratis. Kæden har endvidere kørt en aktivitet med Ben & Jerry is på det digitale klippekort.
Alle medlemmerne af Nærkøb har instore-skærme opsat i butikken, hvor butikkerne udover kædens aktiviteter kan vælge at køre egne spots for et lokalt produkt, eller de kan vælge at sælge plads til for eksempel en lokal håndværker.
Næsten alle butikker har i dag valgt at have flere forskellige koncepter for pakkeudlevering.