Kampen om forbrugerens smartphone

13. jun 2016 -
This describes the image
Danskernes lavere forventning til købekraft smitter af på deres forventninger til fødevareindkøb.  Foto: Salling Group
Skrevet af: Claus Jensen

 

Danskernes smartphones er en kampplads for udbydere af betalingsløsninger.

Flere forskellige aktører kæmper for at få danskerne til at lægge lige netop deres betalings-app på telefonen.

Danske Bank har et solidt forspring med MobilePay. For nylig kunne banken fortælle, at løsningen har fundet vej til ni ud af ti danske smartphones – tre millioner danskeres telefoner.

I dagligvarehandelen kan kunderne betale med MobilePay i kæderne Rema 1000, Føtex, Bilka, Netto og Meny.

Danske Banks app bliver forfulgt af de øvrige bankers løsning Swipp. De 800.000 brugere kan bruge denne app til betaling i dagligvarekæderne 7-Eleven, Magasin, Lidl, Meny, Spar og Min Købmand.

Det er dog ikke lykkedes for hverken MobilePay eller Swipp at blive integreret i kassesystemet hos butikkerne hos Coop, som har planer om sin egen mobilbetalingsapp.

Også internationale aktører kan være på vej til markedet. Apple har udmeldt planer om at bringe Apple Pay til Europa, og også andre internationale spillere kan være på vej.

Endelig og ikke mindst er Nets, bankerne og Dansk Erhverv blevet enige om en aftale, så Dankortet kommer på mobilen til oktober i år. Flere udbydere vil kæmpe for at få Dankortet lagt i netop deres wallet, som også samtidig kan give plads til internationale betalingskort.

 

Opdateret 10. nov 2020