Kæderne trykker færre tilbudsaviser
Flere danskere siger nej tak til at få fyldt brevkassen op med tilbudsaviser, og det mærker dagligvarekæderne. Mængden af trykte tilbudsaviser er faldet betydeligt i de senere år, viser nye tal.
I Coops kæder ventes mængden af trykte tilbudsaviser at falde med 0,5 pct. fra 2016 til i år.
Ser man imidlertid på udviklingen gennem de sidste fem år, er tendensen meget klar. Fra 2012 til i år vil mængden af trykte tilbudsaviser fra Coop kæder være faldet med 38 pct.
I 2012 fik Coop trykt 15.456 ton tilbudsaviser, og i år skønnes mængden at lande på 9.622 ton.
Udviklingen er dog langt fra udtryk for tilbudsavisens stille død.
Stadig flere forbrugere vælger at læse tilbudsaviserne online, og Coop prioriterer derfor fortsat tilbudsaviserne højt.
– Tilbudsaviserne er væsentlige, fordi de fortsat spiller en væsentlig rolle for både kundernes valg af butik og hvilke varer, der købes i de enkelte butikker. Men vi vil fortsat minimere de trykte tilbudsaviser og øge vores investeringer i de digitale kanaler markant, siger Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen.
Dansk Supermarked kan ikke give tal for mængden af trykte tilbudsaviser.
– Aviserne er en væsentlig del af vores markedsføring, da kunderne er glade for at modtage dem og flittige benytter vores aviser til at orientere sig om eksempelvis vores gode tilbud. Vi oplever en meget stor lyst til at dykke ned i aviserne. Vi kigger derudover selvfølgelig hele tiden på at blive endnu bedre til at markedsføre vores varer og skarpe priser, også på de elektroniske kanaler, siger kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked Group, Kasper Reggelsen.
Populær læsning
Deloitte offentliggjorde sidste år en undersøgelse, foretaget af Epinion, der viste, at de trykte tilbudsaviser fortsat er populære. 56 pct. af deltagerne i undersøgelsen sagde, at de læser trykte tilbudsaviser. 55 pct. kigger efter tilbud på dagligvarer i butikken, og 48 pct. søger efter tilbud på nettet.
– Der er ingen tvivl om, at tilbudsaviserne stadig spiller en stor rolle, når vi skal købe dagligvarer. For mange er det et fast ritual at bladre dem igennem for at se, om der er noget, der frister. Det er en vane, som hænger fast trods moderne teknologi, siger partner i Deloitte, Peter Mølkjær.
Han forudser dog, at tilbudsaviserne med tiden må vige for internettet. Både tilbudssøgning og indkøb stiger i stigende grad online.