Kæder udkæmper hård placeringskamp i København
Dansk Supermarked har allerede annonceret 10 nye Netto, Føtex og Føtex food i år alene i hovedstadsområdet. Blandt andet i Lyngby og den nye bydel Carlsberg Byen mellem Valby og Vesterbro.
Og discountkæder som Lidl, Rema 1000 og Kiwi har bestemt ikke tænkt sig at holde sig tilbage, når det gælder om at kapre de mest attraktive butiksplaceringer i og omkring København.
Således har Lidl planer om at tre-firedoble antallet af butikker i hovedstadsområdet på få år, mens Rema 1000 vil gå fra 20 til 50 butikker i løbet af de næste seks-syv år.
- Kæderne er blevet mere aggressive, og der foregår en hård kamp. Jeg vil ikke betegne markedet som overophedet, men det er hot, fortæller Peter Lassen, partner i erhvervsmæglervirksomheden Colliers International.
Hos Nybolig Erhverv i København beretter partner og erhvervsmægler Mikkel Andersen også om et højt aktivitetsniveau blandt dagligvarekæderne, som, ifølge ham, har stået på i en årrække. Mikkel Andersen fortæller, at det for både kæder som mæglere gælder om at holde sig til i jagten på attraktive butikslejemål.
- Nogle kæder er mere offensive end andre, og vi sørger også selv hele tiden for at holde os ajour med kædernes søgekriterier. Kan man få en dagligvarebutik ind i et nyt butikslejemål, er det attraktivt, fordi de betaler en temmelig god husleje, siger Mikkel Andersen, der selv er bekendt med en leje på 5.000 kroner per kvadratmeter om året for de mest attraktive dagligvarebutikker i hovedstadsområdet.
Stigende lejepriser
Peter Lassen fortæller, at butikslejen på de bedste beliggenheder udenfor Strøget godt kan komme op lige under 5.000 kroner per kvadratmeter om året. I det niveau kan dagligvarekæderne dog ikke følge med andre detailbutikker, hvorfor dagligvarekæderne typisk er indstillet på at betale op til 3.000 kroner per kvadratmeter for de bedste beliggenheder.
Ifølge erhvervsmægleren fra Colliers International er der efterspørgsel efter butikslejemål over hele byen, hvor der særligt foregår en intens kamp om at være de første i de nye bydele, hvilket er med til at presse lejen i vejret netop her.
Og vejen til en attraktiv butiksplacering går oftest gennem en privat investor, hvor det er den kæde, der er villig til at betale mest, der i sidste ende får tilbudt lejemålet.
- Investorer er glade for dagligvarekæder, fordi de binder sig på længerevarende lejekontrakter over 10-15 år, som betyder meget for værdi, risiko og belåning, siger Peter Lassen.
Og med den udvikling, København er inde i, er han sikker på, at dagligvarekæderne godt kan berede sig på endnu højere lejepriser fremover.