Kæder kan øge differentieringen

21. sep 2016 -
This describes the image
|||||| |Foto: Aarhus Kommune|Foto;: Henrik Denman|||Foto: Henrik Denman|
Skrevet af: Søren Tougaard

 

I de sidste par år dagligvarekæderne forsøgt at skabe øget diversitet i en branche, som ellers ofte bliver betegnet som meget ens.

Og netop ensartetheden blev sidste år også påpeget i rapporten "Effekt og effektivitet i dagligvarehandlen" som et område, kæderne kunne handle endnu bedre på.

- Jeg tror, alle har erkendt, at de ikke kan være lige effektive og/eller fokuserede på alt som f.eks. dyrevelfærd, giftstoffer i fødevarer og emballage og medarbejderdiversiteten. Coops madmanifest er et eksempel på at skilte med holdninger og ambitioner på egne og kundernes vegne, fremhæver Mogens Bjerre, lektor ved Copenhagen Business School, der var medforfatter til sidste års rapport om dansk dagligvarehandel.

I Danmark lever der over 1,5 millioner singler, og derfor undrer det stadig Mogens Bjerre, at ingen kæder endnu er gået målrettet efter denne store kundegruppe, andet end at have mere eller mindre sporadiske tiltag så som at tilpasse tilbudsprisen på køb af et styk.

- Tilpasning til lokale forhold er herhjemme heller ikke benyttet i det omfang, vi ser i udlandet. For eksempel når det gælder flere lokale varer og tilpasningen af varerne til beboerne i nærområdet. Både etnisk, aldersmæssigt og i forhold til husstandsstørrelsen, påpeger Mogens Bjerre.

Butikslukninger truer

Den danske dagligvarebranche får ofte skudt i skoen, at den halter efter på produktiviteten. Både sammenlignet med den hjemlige detailhandel og i forhold til dagligvarebranchen i for eksempel Sverige og Tyskland.

Og ifølge lektoren fra CBS kommer branchen da heller ikke udenom butikslukninger i fremtiden, hvis effektiviteten skal højnes.

- Vores butiksforsyning i Danmark er cirka 25 procent større per borger målt i antal butikskvadratmeter end gennemsnittet i EU. Derfor vil et mindre udbud af butikker – og mere ensartede butikker i de enkelte kæder i forhold til størrelse og indretning – øge effektiviseringen, siger Mogens Bjerre.

Ifølge tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ligger de danske dagligvarepriser cirka 4-6 pct. højere end sammenlignelige lande i EU, når der korrigeres for moms, afgifter, omfanget af kampagnepriser og forskelle i velstand.

Men højere effektivisering i dagligvarebranchen er ifølge Mogens Bjerre ikke partout lig lavere forbrugerpriser.

- Kæderne kunne også bruge resultatet af en øget effektivitet til at have endnu flere ferske varer i butikkerne, påpeger Mogens Bjerre.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?