Kæder har tabt interessen for småbyer

10. aug 2017 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen

For få år siden var ekspansionssultne discountkæder ved at falde over hinanden for at komme først og sikre sig en butik i selv mindre samfund. Det betød, at lejen for butikslejemål omkring 1.000 kvm. steg på landsplan.

Den mætning af markedet, som i år har givet sig udtryk i lukningen af Kiwi-kæden og 32 Aldi-butikker, giver nu den modsatte effekt.

Butikslejen, der er et godt barometer for, hvor attraktiv en butiksplacering er, er raslet ned uden for storbyerne de seneste år.

Det fortæller Frank Jensen, der er partner og regionsdirektør for Nordjylland i EDC Erhverv.

- Prisen for lejemål til dagligvarebutikker var i en årrække støt stigende. Nu ser vi en øget differentiering af priserne. De seneste par år er prisen på butikslokaler faldet med 15-20 pct. på de dårligste placeringer i de mindre byer, mens prisen i de allerstørste byer enten er status quo eller stigende, siger han.

EDC Erhverv Poul Erik Beh står for at videreformidle cirka 20 af de 81 lejemål, som Dansk Supermarked overtog fra Dagrofa, da Kiwi lukkede.

Adm. dir. i KFI Erhvervsdrivende Fond, Jesper Loiborg, bekræfter, at den konkrete beliggenhed har fået en markant større betydning.

- Jeg oplever et meget differentieret marked, hvor forskellen på en A- og en B-placering er vokset. Det gælder både i de store og de mindre byer, og det smitter af på lejeniveauet. Kæderne er blevet betydeligt mere kræsne og forsigtige, siger Jesper Loiborg.

KFI står både for udlejning af ejendomme samt opførelse af nye og investering i eksisterende.

- Marginen er så lille i dag, at man hverken kan eller vil give hvad som helst for en god placering, og når man bygger, tænker man langsigtet og vil være sikker på, at lokalerne kan afsættes til anden anvendelse, hvis behovet ændrer sig med tiden, siger Jesper Loiborg.

Opdateret 10. nov 2020