Kæder betaler mere for distribution af tilbudsaviser
North Media-koncernen, der har FK Distribution som sit helt store forretningsben, oplever et volumenfald i distributionen af tilbudsaviser.
I årets første ni måneder er omsætningen i FK Distribution faldet med 2 pct. til 666 mio. kr. Den tabte omsætningen opvejes dog af stigende priser og effektiviseringer i distributionen, fremgår det af 3. kvartalsregnskabet.
Det har i den grad smittet af på FK Distributions EBIT-resultat, som er blevet forbedret med 21 pct. i forhold til de første ni måneder af 2018. I alt lyder den nu på 107,2 mio. kr. mod tidligere 88,5 mio. kr.
Monopol på tilbudsaviser
Den kraftigt forbedrede indtjening smitter også af i ledelsens forventninger til EBIT-resultatet for hele 2019, som er blevet hævet fra 135-145 mio. kr. til 162-170 mio. kr.
I tredje kvartal havde FK Distribution en omsætning på 214 mio. kr. som var på niveau med samme kvartal sidste år.
Dog er EBIT-resultatet blev hævet med ikke mindre end 61 pct., fra 21 mio. kr. i tredje kvartal 2018 til 34 mio. kr. i tredje kvartal 2019.
FK Distribution har de sidste to år haft de facto monopol på distribution af tilbudsaviser herhjemme, efter at Post Nord meldte sig helt ud af markedet for omdeling af reklamer fra starten af 2018.