Kædedirektør: Meny er klar til angrebskrig
Om en god uges tid er det fem år siden, at Dagrofa satte det første Meny-skilt op på facaden af en tidligere SuperBest-butik, og det skal fejres.
- Jubilæet vil være platform for en række nye tiltag i Meny. Blandt andet er der et uforløst potentiale omkring iscenesættelsen af både vores madarbejdere og vores kvalitetsvarer, siger Kenneth Pedersen.
Han er meget hemmelighedsfuld omkring de helt præcise aktiviteter, men han siger, at Menys stærkeste våben ikke er prisen.
- Vi har allerede en lang række prisprogrammer. De er vores defensive våben, der lukker flanker. Men det vigtigste i en krig er at bringer sine egne våben i brug i en offensiv. Vores våben er vores DNA, som vi vil styrke med otte nye initiativer i løbet af 2020 og 2021, siger kædedirektøren.
Han er ikke i tvivl om, at der kommer en øget kamp om kunderne, når Danmark efter coronakrisen vil vi stå i en økonomisk krise. - Der vil formentlig ske en polarisering blandt forbrugerne, og som dagligvarekæde skal man vælge side og være klar i sit budskab. Dem, der vinder, er de billigste og de bedste - ikke dem, der sætter sig mellem to stole. Vi vil være de bedste, siger Kenneth Pedersen.
I øjeblikket har dagligvarehandlen medvind, fordi coronakrisen har lukket spisestederne.
Ifølge kædedirektør Kenneth Pedersen er Meny en af de kæder, der har fået nye kunder under krisen.
- Vi startede 2020 med en pæn vækst, men coronakrisen lagde en vækst på en tocifret procent oveni. Påsken var helt forrygende. Jeg tør godt vove et øje på, at vi har taget markedsandele, siger Kenneth Pedersen uden dog at sætte tal på.
Coronakrisen er en stresstest
Meny-kæden består af 113 butikker, og to tredjedele af dem kunne på grund af den suspenderede lukkelov holde ekstra åbent i påsken.
- Jeg tror, vi bliver valgt til, fordi kunderne i øjeblikket kun handler ét sted, hvor de kan få dette hele, og fordi det ikke er nok, at man har alle de fysiske sikkerhedsforanstaltninger som plexiglasplader og handsker. Kunderne skal have tillid til det sted, de handler, siger Kenneth Pedersen
- Det er på en meget trist baggrund, men det har været en rigtig god oplevelse for mig at se, hvordan både købmænd og medarbejdere har omstillet sig og hurtigt været klar til at klare de nye krav, som coronakrisen stiller. Det har jeg dyb respekt for, og jeg ser det samtidig som en stresstest, der har vist, at vi er i stand til at skalere op, når der sker en væsentlig ændring i vores kundestrøm, siger Kenneth Pedersen.
Han tilføjer, at nogle butikker har haft dobbelt så mange kunder, mens det generelle billede er, at kunderne fylder mere i kurven.
- Jeg håber, at krisen kan bidrage til en langt større anerkendelse af arbejdet i en dagligvarebutik, og at nye kunder har fået øjnene op for, hvad vi kan i Meny, siger han.