ICA Gruppen sætter kursen for 2017

11. jan 2017 -
This describes the image
Foto: Jessica Gow / TT
Skrevet af: Søren Tougaard

Hvert år udstikker ICA Gruppens ledelse med adm. direktør Per Strömberg i spidsen et antal kortsigtede strategiske prioriteringer, der kommer til at definere koncernens indsats det kommende år.

Mens flere fokusområder er gengangere fra 2016, og nogle punkter er justeret til i forhold til den aktuelle markedsudvikling, har ICA Gruppen også defineret to nye fokusområder for 2017, hvoraf særligt det ene er møntet koncernens dagligvareforretning.

ICA Gruppen ønsker nemlig et stærkere butiksnet og koncepter, der har fokus på storby, convenience og sundhed.

”Prioriteringerne skal skabe fortsat lønsom vækst og understøtte samarbejde og synergier mellem de forskellige virksomheder i ICA Gruppen”, hedder det i koncernens pressemeddelelse, der også beretter, at ICA Gruppen vil skabe forbedrede karriere- og udviklingsmuligheder.

Nye koncepter
Ved 3. kvartals regnskabsfremlæggelse fortalte ICA’s adm. direktør, at koncernen vil intensivere forretningen indenfor convenience for at møde kundernes stigende efterspørgsel. Blandt andet vil ICA Gruppen fremover tilbyde kunderne måltids- og morgenmadskasser, ligesom ICA Gruppen også er ved at teste et nyt Sushi-koncept, der, ifølge Strömberg, tegner lovende.

Foruden de kortsigtede strategiske pejlemærker har ICA Gruppen også defineret fem langsigtede strategiske fokusområder, kundeoplevelser, varemærke og loyalitet, enkelthed, medarbejdere samt bæredygtighed, som sætter den fremtidige retning for koncernen.

Og for at sikre fortsat vækst vil ICA Gruppens desuden intensivere investeringerne fra et niveau på 1,9 mia. kr. i 2016 til knap 2,7 mia. kr. i 2017, hvor koncernen særligt vil øge sit fokus på it, så ICA Gruppen kan styrke sin forretning gennem digitalisering, forbedrede loyalitetsprogrammer og en endnu bedre drift af koncernen.

Omvendt vil ICA Gruppens investeringer i nyåbnede butikker falde i 2017, hvor koncernen således forventer at åbne 10-15 nye ICA Sverige, ti nye Rimi Baltic samt 14 butikker i kæden Apotek Hjärtet.

Opdateret 10. nov 2020