ICA Gruppen lander overskud på 5,8 mia. svenske kr. i 2021
-
Den svenske dagligvaregigant har øget sin omsætning til 128 mia. svenske kroner. Overskudsgrad på 4,6 pct. matcher nærmeste konkurrent Axfood
Med sine 1.267 butikker er ICA Sverige markedsleder med over 50 pct. af det svenske dagligvaremarked. For hele ICA Gruppen med blandt aktiviteter i Baltikum, bank og apotek blev resultatet i 2021 på 5,8 mia. svenske kroner og en omsætning på 128 mia. svenske kr., hvad der svarer til godt 91 mia. danske kr.
For koncernen er resultatet på niveau med året før, mens omsætning er steget med 1,3 pct.
For ICA Sverige, der sammen med ICA-købmænd driver kæderne Maxi, Kvantum, Supermarket og Nära, steg omsætningen med 0,6 pct. i 2021 til 92,2 mia. svenske kroner svarende ca. 65 mia. danske kroner.
I en kommentar til resultatet for 2021, der kommer samtidig med resultaterne for årets fjerde kvartal, siger ICA Gruppens adm. direktør Per Strömberg, at det svenske dagligvaremarked voksede med 0,5 procent i fjerde kvartal med stærkere vækst i butikkerne, mens onlinehandlen udviklede sig negativt.
Men denne udvikling var ventet efter den stærke onlinevækst i 2020 som følge af coronapandemien.
- Inflationen i fødevarepriserne har som forventet fået en gradvis større betydning i slutningen året, siger Per Strömberg.
Resultatudviklingen i ICA Sverige er påvirket af opstarten af e-handelsprojekter, som blandt andet et nyt højautomatiseret e-handelslager i Stockholm. Men udgifterne er delvist kompenseret gennem bedre resultater i ICA-butikkerne på grund af salgsfremgangen efter udbruddet af corona i marts 2020.
Den næststørste konkurrent på det svenske dagligvaremarked er Axfood, som for nylig offentliggjorde sit regnskab for 2021. Det viste en omsætning på knap 58 mia. svenske kroner svarende til godt 41 mia. danske kroner.
Målt på overskudsgrad liger ICA Gruppen og Axfood tæt på hinanden med henholdsvis 4,6 og 4,7 pct. Til gengæld løber Axfood stærkere på omsætningsvæksten med 7,6 pct. mod 1,3 pct. for hele ICA Gruppen.