ICA fastholder en stabil vækstkurs
Der er forskel på markedsledere. Her i landet vinder man titlen med en markedsandel på lidt over en tredjedel, og i store europæiske lande som Storbritannien og Frankrig skal der endnu mindre til. Tesco er briternes suverænt største dagligvarekoncern med godt 27 pct. af markedet, mens Leclerc trods knap 22 pct. er størst i Frankrig.
Hvis relativt små markedsandele til markedslederen er et udtryk for konkurrence-intensiteten i et land, står det helt pænt til i Danmark, mens vores nabolande Norge - og i særlig grad Sverige - har problemer.
Helt så enkelt kan man dog nok ikke anskue det, men ICA’s svenske markedsandel på over 51 pct. er under alle omstændigheder et helt usædvanligt fænomen i europæisk dagligvarehandel.
ICA Maxi vokser mest
Det er dog langt fra den eneste forskel mellem ICA’s position i Sverige og de største danske dagligvareaktører, Salling Group og Coop Danmark.
Et andet eksempel er den stabilt pæne vækst i butikkerne i ICA’s kæder.
10. januar offentliggjorde ICA detaljerede vækst- og omsætningstal for december og hele 2019, hvor det samlede salg i 1270 butikker i koncernens fire dagligvarekæder landede på lige i underkanten af 122 mia. svenske kr., svarende til 86,5 mia. kr.
Totalt set voksede omsætningen med 3,1 pct. sammenlignet med 2018 - og stort set hele væksten kunne tilskrives fremgang i butikker, der havde været åbne hele året - ”like for like”-væksten landede på 3 pct.
Spredningen i, hvordan de enkelte ICA-kæder klarede sig gennem 2019, er begrænset, men de største butikker i ICA Maxi med et gennemsnitligt salgsareal på 6500 kvm. gik mest frem - med en totalvækst på 4,3 pct.
ICA Maxi er altså i Bilka-divisionen, og dermed er svenskerne mere tilbøjelige end de fleste nationaliteter til at fortsætte med at handle i de store butiksformater.
I mange andre lande er hypermarkeds-kæder gået tilbage og har lukket butikker - eller indskrænket arealerne.
Med en samlet omsætning på 38 mia. svenske kr. er ICA Maxi også størst omsætningsmæssigt - lige foran ICA Supermarket med godt 36 mia. svenske kr.
Supermarket leverede sammen med kæden for nærbutikkerne i ICA Nära årets mindste totalvækst på 2 pct.