Hver tredje netbutik oplever stor fremgang under coronakrisen
Coronaudbruddet har givet en kæmpe fremgang i netsupermarkeder som Nemlig.com, Bilka To Go og Coop.dk Mad, hvor forbrugerne har måttet væbne sig med ekstra stor tålmodighed for at få deres bestillinger igennem de senere uger.
F.eks. meldte Nemlig.com om en vækst på mere end 50 pct. i de første uger, efter Danmark blev lukket ned fra den 12. marts. Også Aarstiderne kunne melde om markant fremgang.
Det er dog ikke kun netbutikker med fødevarer, der har oplevet fremgang under coronakrisen.
En ny undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser, at godt en tredjedel af de danske netbutikker har haft en fremgang i salget på mere end 25 pct., mens 14 pct. melder om fremgang på mindst 10 pct.
Tallene glæder FDIH’s adm. direktør Niels Ralund, som også hæfter sig ved, at der er kommet flere netbutikker med fremgang i salget, siden FDIH lavede første måling den 11. marts - samme dag som Mette Frederiksen lukkede Danmark ned.
- Det er rigtig positivt af flere grunde. Vi har brug for så mange sunde virksomheder efter krisen som muligt, og samtidig så er mange af netbutikkerne nu ude og hyre ekstra medarbejdere. Det er godt for den enkelte og for samfundet, siger Niels Ralund i en kommentar til udviklingen.
Flere netbutikker er hårdt ramt
Mens mange netbutikker melder om stor fremgang, er der stadigvæk en del netbutikker, der melder om et nærmest totalstop i salget.
Det er især netbutikker indenfor tøj, rejseudstyr og sæsonbetonede varer, som oplever en nærmest larmende stilhed.
- Det er brandærgerligt, og vi kan blot håbe på, at samfundet snart åbner så meget, at forbrugerne igen begynder at handle nogle af de varer, som de lige nu ikke køber, siger Niels Ralund.