Hver femte søgning på tilbud går på en mærkevare

27. sep 2019 -
This describes the image
Tilbudavis mærkevare Coca Cola Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Når forbrugerne vil have cola på tilbud, er det ofte afgørende, hvad colaen hedder. Det samme gælder blandt andet søgninger på smør, bleer og vaskepulver.

I hver femte søgning på den digitale eTilbudsavis leder forbrugeren efter en konkret mærkevare som eksempelvis Pepsi Cola, der er den mest søgte mærkevare, eller Libero, der ligger på sjetteplads.

Det viser en gennemgang af søgninger i 2018 på Tjeks tilbudsavisapp, eTilbudsavis, som head of insight ved Tjek Claus Nykjær har foretaget.

- Søgningerne på appen deler sig hovedsageligt i tre grupper: produkter, mærkevarer og kæder. En tredjedel af søgningerne går på en kæde, og her dominerer discountsektoren med seks ud af 10 søgninger, siger Claus Nykjær.

Han forklarer blandt andet den relativt store søgning på mærkevaren med det store prisspænd, der ofte er mellem tilbudsprisen og den pris, som varen står til ellers.

- Nogle vil have mærkevaren, som de traditionelt har købt. Men forbrugerne vil ikke snydes, og sådan kan det godt føles, når man skal betale det dobbelte for en vare, når den ikke er på tilbud, siger Claus Nykjær.

En fordel for mærkevareproducenterne

Der foretages hver måned flere end 1 mio. søgninger på eTilbudsavis-appen, og appen benyttes hver måned af flere end en halv mio. brugere.

- Det er således muligt at måle, om en større kampagne i andre medier – eksempelvis på TV - også giver sig udslag i flere søgninger efter tilbud på mærket, eller om kendskabet til et nyt mærke er stigende, siger Claus Nykjær.

Han tilføjer, at digitaliseringen af tilbudsavisen giver mærkevaren en ekstra mulighed for at fastholde sin position, i en tid hvor kædernes fokus på egne mærker er kraftigt stigende.

- Men den nye måde at benytte tilbudsavisen på kan naturligvis også være en udfordring, hvis man sælger en mærkevare, hvis navn er svært at stave, siger Claus Nykjær.

De 12 mest søgte mærker inden for dagligvarer i 2018:

1 Pepsi
2 Coca Cola
3 Lurpak
4 Kærgården
5 Tuborg
6 Libero
7 Cheasy
8 Neutral
9 Naturli’
10 Faxe Kondi
11 Knorr
12 Kims

Opdateret 10. nov 2020