Hver anden danske netbutik tilbyder nu fri fragt
Lige knap halvdelen (48 pct.) af danske webshops tilbyder nu fri fragt. Hver femte (18 pct.) lover endda kunderne både fri fragt og fri retur.
Det viser en ny undersøgelse fra FDIH.
Årsagen er, at de danske forbrugere forventer det, og den forventning får dem til at handle i de udenlandske netbutikker. Derfor er det ifølge Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, en god ide at tilbyde fri fragt.
- Vi må bare erkende, at forbrugerne bestemmer, og de forventer altså i stigende grad, at fragten er gratis. Derfor må butikkerne bide i det sure æble og gå med på fri fragt. Det handler i høj grad også om at få vendt stemningen hos forbrugerne. De skal ikke have den oplevelse, at det ikke kan betale sig at handle i danske butikker, siger han.
Fri fragt er dog ifølge FDIH ikke nok. Butikkerne og leverandørerne skal også arbejde hårdt for at skabe så nemme løsninger som muligt.
- Det handler blandt andet om at tilbyde ekspreslevering, levering i bestemte tidsintervaller og levering på bestemte steder. Det ser vi heldigvis også, at butikker er bevidste om, siger Niels Ralund.
Godt fire ud af 10 danske forbrugere svarer i undersøgelsen, at forventningen om billigere fragt lokker dem til at handle i en udenlandsk netbutik fremfor en dansk, og over halvdelen af forbrugerne svarer, at fragtprisen på deres seneste udlandskøb faktisk var billigere end ved et tilsvarende køb i en dansk netbutik.