Hed sommer sparker Carlsberg Danmarks overskud i vejret
En kølig læskedrik eller øl nydes bedst, når vejret viser sig fra den varme side. Derfor er det heller ikke overraskende, at Carlsberg Danmarks salg steg med 6 pct. i 2018, hvor netop den danske sommer blev målt som den mest solrige nogensinde.
I alt hævede Carlsberg Danmark salget af øl og læskedrikke til 4,6 mia. kr., mens resultatet af den primære drift gik frem med 15 pct. til 355 mio. kr.
Også årets resultat voksede med 16. pct. til 269 mio. kr., og det anser ledelsen, anført af den netop afgående bestyrelsesformand Christopher John Warmoth samt adm. direktør Søren Brinck, som "tilfredsstillende".
"Resultatet i Carlsberg Danmark er naturligvis også påvirket af dette, hvor højere volumen og øget omsætning, på vore primære drikkevarekategorier, samlet set har løftet resultatet i 2018. Resultatet for 2018 ligger over forventningerne og vurderes som "tilfredsstillende", lyder det i ledelsesberetningen.
Et udfordret marked
Dette års maj-vejr kan langt fra måle sig med sidste års temperaturer, og der er heller ikke prognoser, der tyder på nogen prangende start på sommer-vejret i år. Derfor må Carlsberg Danmark se andre veje i i jagten på vækst.
"Carlsberg Danmark ser et fortsat udfordret marked i 2019, som fortsat vil være et marked præget af hård konkurrence. Der forventes en relativ flad udvikling i nettoomsætningen og en etcifret vækst i resultat af primær drift", lyder forventningerne fra ledelsen.
Fra 1. maj i år har polakken Jacek Pastuszka overtaget ansvaret for Carlsbergs aktiviteter i Vesteuropa og dermed også overtaget formandsposten for Carlsberg Danmark.
I stedet står Christopher John Warmoth nu i spidsen for bryggerikoncernens overordnede forretningsstrategi.