Grænsehandlen fordobler markedsføring på ti år

12. apr 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

 

Med knap 1800 siders tilbudsaviser i 2015 har grænsehandlens kæder mere end fordoblet antallet af sider i deres tilbudsaviser.

Det viser tal fra konsulenthuset iCoCos Tilbudsdata, der har fulgt og analyseret blandt andre dagligvarekædernes og grænsehandlens tilbudsaviser gennem 10 år.

I 2006 sendte grænsebutikkerne 864 siders tilbud ud – i 2015 lå tallet 104 pct. højere, på 1768 sider.

- Den primære forklaring på stigningen er, at mange grænsekæder har øget frekvensen – på samme måde som de danske specialvarekæder. Danskerne er vænnet til, at avisen varer en uge, og de gemmer dem ikke. Derfor kan det være nødvendigt med flere aviser for at være ”top of mind”, siger direktør i iCoCo, Claus Nykjær, og tilføjer, at Fleggaard i perioden har overtaget Calle-butikkerne og sat skub i markedsføringen.

- Og derudover har Coop holdt sit indtog med Fakta. Det satte mere gang i konkurrencen og dermed behovet for markedsføring, siger Claus Nykjær.

Supermarkeder øger også markedsføring

Dagligvarekæderne har i de ti år også øget mængden af sider, selv om væksten er knap så markant.

I 2006 sendte de 15 kæder, som iCoCo har fulgt alle årene, 23.012 sider tilbud ud. I 2015 lå tallet på 30.619 sider. Det er en stigning på 32,5 pct. Stigningen i antallet af sider har været konstant – lige bortset fra i 2013, da nogle kæder stoppede med at sende avis ud to gange om ugen.

Antallet af sider har ikke helt nået det toppunkt, som lå lige før, i 2012. Da udkom kæderne med 32.770 sider.

iCoCo har ikke analyseret, hvordan det er gået med mængden af tilbud på de mange sider, men trenden er i øjeblikket, at der er færre tilbud per side. Nogle kæder bruger i stedet pladsen på information om varerne og på opskrifter.

Opdateret 10. nov 2020