Grænsehandelsgigant blæser til priskrig før højsæson
-
Fleggaard sætter priserne ned på hele 4.000 varenumre, fortæller direktør.
Grænsehandelskæden Fleggaard vil med en ny stor vedvarende prisjustering på hele sortimentet skubbe til de danskere, der ikke mener, at der længere er penge at spare i grænsehandlen.
Lars Mose Iversen, direktør hos Fleggaard Detail fortæller, at kæden stort set har justeret priserne nedad på hele sortimentet, der omfatter 4000 varenumre. I snit er priserne blevet sat ned med 20 pct.
Det sker kort før højsæsonen, der skydes i gang med skolernes sommerferie i næste måned.
F.eks. bliver 1 kg. Heinz Ketchup sat ned med 26 pct. fra 29,99 til 22,22 kr., en ramme Pepsi Max med 24 stk. sættes ned med 13 pct. til 55 kr., mens en ramme Tuborg med 24 dåser fremover koster 75 kr. mod før 85 kr. Størst prishug får Bakkedal Smørbar, der sættes ned med hele 75 pct. fra 19,99 kr. til blot en femmer, viser et udsnit af priserne lavet af B.T.
– Vi har set en virkelig hård konkurrence i Danmark de seneste par år mellem supermarkederne, der laver slagtilbud på især smør, kaffe og sodavand, der kortvarigt ryger så langt ned i pris, at danskerne får indtryk af, at det ikke længere kan betale sig at køre til grænsen. Men det passer ganske enkelt ikke. For alle de varer, som ikke er på tilbud, får prisen sat op og bliver dermed væsentligt dyrere, siger Lars Mose Iversen.
Modtræk til danske supermarkeder
I Fleggaard har man lavet en større prisundersøgelse mellem grænsehandlen og en lang række danske supermarkeder.
Undersøgelsen, der blev lavet lige før og lige efter påsken i år, viser blandt andet, at Fleggaard og Calle i gennemsnit er 41 pct. billigere end danske butikker på sodavand, 44 pct. billigere på øl og 40 pct. billigere på vin.
Selvom prisundersøgelsen allerede viser, at der er store besparelser på de klassiske grænsehandelsvarer som eksempelvis sodavand, vælger Fleggaard og Calle samtidig at sænke priserne på over 4000 varer.
– Det her er vores modtræk til den negative opfattelse, som den hårde konkurrence i dansk detail har givet forbrugerne. Det kan godt være, at man kan få et slagtilbud på sodavand i Danmark, men så vil det samlede indkøb være dyrere. Vores prisnedsættelser er over hele linjen, og de er et løfte til kunderne om, at priserne hernede altid er lave, siger Lars Mose Iversen.