Frode Laursen-direktør: Varer skal i fremtiden kunne spores fra fabrik til kunde
Når du møder en af de postkasserøde lastbiler fra Frode Laursen på motorvejen, er der stor sandsynlighed for, at anhængeren er fyldt med mærkevarer fra en af de multinationale dagligvareproducenter.
- En fast kundekreds betyder, at vi ikke bare kender vores kunder, men også vores kunders kunder, retailerne. Gennem mange år har vi opnået en stor viden om hele værdikæden og vareflow fra fabrik og helt ud i butikkerne, og vi er selvfølgelig optaget af den udvikling og de krav, vi møder der, siger koncerndirektør i Frode Laursen, Thomas Corneliussen.
Lige nu stiller kunderne øgede krav om transparens og bæredygtighed, ligesom de store virksomheders CSR-politikker også indeholder krav til underleverandører som transportører. Samtidig er branchen udfordret af mangel på chauffører, mens en fælles EU-lovgivning for transport lader vente på sig.
Frode Laursen etablerede virksomheden af samme navn i 1948. I begyndelsen transporterede man kreaturer, men i starten af 70’erne begyndte Frode Laursen at distribuere dagligvarer.
I 1989 købte Thorkild Andersen virksomheden, der i dag er en logistikvirksomhed med logistikcentre i Norden og i Tyskland.
- En typisk opgave for os er at hente mærkevarer hos producenten et sted i Europa for at køre dem til et af vores logistikcentre. Ved hjælp af et avanceret WMS-system (Warehouse Management System) håndterer vi komplicerede processer omkring blandt andet varernes oprindelse og holdbarhed, og varerne pakkes til de enkelte kæder efter kundernes ønsker, fortæller Thomas Corneliussen.
Nogle varer skal leveres i et display, lige klar til at sætte op i supermarkederne. De producerer på en produktionsø på et af Frode Laursens logistikcentrene.
Øget transparens
Varerne transporteres fra logistikcentrene videre til kædernes centrallagre eller helt ud i butikkerne.
- Fokus er konstant på at optimere alle processer for at reducere både omkostninger og klimabelastning og samtidig øge kvaliteten. Dialogen med kunder og retailere kan derfor også indimellem handle om at flytte på et leveringstidspunkt eller et ordretidspunkt. Et af de største problemer, vi oplever i forhold til effektivitet, er, når der opstår flaskehalse. Eksempelvis når bilerne holder i kø mandag morgen, fortæller koncerndirektøren og tilføjer, at virksomheden er meget opmærksom på så vidt muligt ikke at køre med tomme biler.
Thomas Corneliussen forventer, at Frode Laursen den kommende tid i høj grad skal arbejde med gennemsigtighed i hele forløbet.
- Vi oplever stigende krav til transparens i processerne i form af blandt andet sporbarhed. Her går udviklingen sammen med kunderne for tiden rigtig stærkt, og kravene øges. Kunderne vil kunne følge en vare hele vejen; det gælder både i forhold til at kunne spore selve produktets oprindelse fra fabrikken og ud til forbrugeren og i forhold til at kunne følge transporten, når varen er undervejs, siger Thomas Corneliussen.
Mangel på chauffører
Frode Laursen disponerer over knap 1200 biler - heraf er 800 virksomhedens egne biler, der tæller både danske og udenlandske biler og ditto chauffører. For en måneds tid siden offentliggjorde logistikvirksomheden sit regnskab for 2018.
Til trods for at omsætningen er steget og tangerer de 2 mia. kr., udtrykte ledelsen utilfredshed med resultatet. Driftsresultatet var da også faldet markant, og det samme var årets resultat. Ifølge ledelsesberetningen var én af årsagerne mangel på kvalificerede chauffører.
- Vi ser det som en styrke, at vi har vores egen flåde med egne chauffører og et fast samarbejde med en række vognmænd. Jobbet som chauffør er mere krævende, end mange tror, så for at fastholde de bedste chauffører og sikre en høj kvalitet, gør vi meget ud af uddannelse og træning, siger Thomas Corneliussen.
Han glæder sig over, at både danske og udenlandske chauffører bliver i virksomheden år efter år.
- Vi gør meget for at imødekomme manglen på dygtige chauffører; eksempelvis tager vi mange chaufførlærlinge ind, ligesom vi arbejder med integration af flygtninge. Vi henter arbejdskraft i udlandet, og sidst, men ikke mindst forsøger vi at skabe et godt arbejdsmiljø med frihed og udviklingsmuligheder. Men på trods af de mange tiltag vil der være udfordringer i hele branchen med at skaffe chauffører de kommende år, siger Thomas Corneliussen.
Flere kvinder og flygtninge
Frode Laursen har gode erfaringer med at få integreret flygtninge via den toårige IGU-ordning. Lige nu er syv flygtninge i integrationspraktik, og den første IGU'er, syriske Hamid Hassan, har afsluttet uddannelsen hos Frode Laursen og er blevet fastansat.
- Vi kommer til at kigge efter flere chauffører uden for Danmark, i EU, og vil også forsøge at rekruttere flere kvinder blandt andet på skoler og messer. Vi har i dag seks-syv kvindelige chauffører i de biler, der kører fast for os. I Sverige er det mere almindeligt, at kvinder kører lastbil, siger Thomas Corneliussen.
Han mener, at faget har mistet prestige, og det synes han, er rigtig ærgerligt.
- Og samtidig er der ikke længere så mange unge, der kommer hjem fra militæret med et stort kørekort, klar til at blive chauffør, siger koncerndirektøren.
På spørgsmålet om, hvorvidt førerløse lastbiler er løsningen, er svaret nej – i hvert fald på kort sigt. Dertil er teknologi, infrastruktur og lovgivning langt fra modent endnu, lyder det fra koncerndirektøren. Ni ud af 10 af Frode Laursens biler lever op til Euro6-dieselstandard, hvilket betyder mindre CO2 og færre partikler.
- Chaufførerne er oplært i at køre miljørigtigt, og via en digital måler i bilen kan de hele tiden kan følge, hvor meget brændstof de bruger. De konkurrerer indbyrdes om at køre "pænt". Vi har de seneste år øget fokus på brugen af alternative brændstoffer som rapsbaseret brændstof, RME, og har gennemført forsøg med gasdrevne biler. For tiden gennemfører vi et projekt med tankning af affaldsbaseret HVO i Sverige. Det har isoleret set medført en reduktion i CO2 udslippet på mere end 80 pct., siger Thomas Corneliussen.
Fælleseuropæisk vejpakke
Der er dog forhold, som Frode Laursen ikke selv har indflydelse på; blandt andet de love og regler, som virksomheden skal overholde. De kan betyde, at de store logistikgiganter i Europa - ikke mindst Østeuropa har bedre vilkår at konkurrere på, når en opgave kommer i udbud.
- Selvfølgelig indretter vi os 100 pct. på de rammevilkår, vi får fra politisk hold, men vi er en international virksomhed, og vi er optaget af at sikre fair konkurrence både for os selv og for vores kunder. Det er ikke rimeligt, at sanktionerne er forskellige, afhængigt af om det er en af vores biler, der bliver stoppet på motorvejen - eller det er en lastbil med østeuropæiske nummerplader, hvor en bøde skal sendes ud af landet, siger Thomas Corneliussen.
Han håber, at en fælleseuropæisk vejpakke, der behandles i EU, bliver vedtaget.
- Vi er varme tilhængere af fælles EU-regler, som kan kontrolleres og sanktioneres effektivt på tværs af landegrænser - i modsætning til nationale særregler, som er svære at administrere og kontrollere, siger han.
KORT OM FRODE LAURSEN:
Familieejet virksomhed, etableret i 1948 af Frode Laursen. Har siden 1989 været ejet af Thorkil Andersen
Kerneområder: FMCG, byggematerialer, recycling, farligt gods
Medarbejdere: omkring 2.300 heraf cirka 630 chauffører
Antal egne biler: 800
Antal trailere: 1.750
I alt 550.000 kvm lagerplads under tag fordelt over logistikcentre i:
Danmark: Hørning, Jyderup plus mindre lagre og terminaler i Vejle, Odense, Tølløse
og Vitten
Sverige: Åstorp og Gøteborg
Tyskland: Flensborg
Finland: Helsinki