Fransk varehuskæde har ikke opgivet Norden

Øvrige 14. maj 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Monoprix åbnede i december kædens nye flagskibsbutik på Montparnasse i Paris. Butikken er en pendant til Magasin og Salling. Foto: Monoprix
  • Den franske dagligvareaktør Monoprix har tidligere luftet muligheden for at udvide forretningen til de nordiske lande, men kravet er den rette franchisepartner

Den franske varehuskæde Monoprix er gennem senere år flere gange blevet luftet som en ny, mulig konkurrent i det skandinaviske dagligvare- og detailmarked – men indtil videre er det blevet ved truslen.

Nu kan der muligvis være andre toner på vej i form af ambitiøse vækstmål, der – for at blive opfyldt – vil betyde ekspansion fra hjemmemarkedet i Frankrig og videre ud i Europa og herunder også Skandinavien.

Målet fra Monoprix, der ejes af Groupe Casino-koncernen, er over de næste 10 år at fordoble omsætningen til 10 mia. euro, har selskabet tidligere meddelt.

Dækker markedet bredt

Kernen i Monoprix-forretningen udgøres i dag af de 800 butikker i hjemlandet, som groft sagt kan inddeles i tre kategorier: Monoprix, der er store supermarkeder; Monop’, som er mindre dagligvarebutikker; og Naturalia, som henvender sig til et stadigt voksende kundesegment, der efterspørger organiske og økologiske fødevarer.

Monoprix åbnede i december kædens nye flagskibsbutik på Montparnasse i Paris.

Butikken, der bedst kan beskrives som en pendant til Magasin og Salling herhjemme, men alligevel med en let overvægt mod fødevarer, kan – hvis franskmændene gør alvor af deres ekspansionsambitioner – været et vink med en vognstang om, hvad vi kan forvente herhjemme.

De danske dagligvarekæder skal dog ikke forvente, at der i kommende år skyder et lokalt Monoprix-kontor op i en større dansk by.

Den franske dagligvarekoncern vil i stedet fokusere på at oprette større franchisepartnerskaber med lokale investorer, som køber ind på kædens værdier – og i sidste ende, hvilken af Monoprix’ koncepter, man vurderer, vil fungere i en dansk og/eller skandinavisk kontekst. I første omgang er sigtekornet dog sat ind på de svenske jagtmarker.

- Som en del af vores internationale udvikling - og på baggrund af styrken i det nye koncept præsenteret i Paris-Montparnasse samt vores succes i Vesindien, Mellemøsten og Luxemborg - bekræfter Monoprix, at det er ambitionen at oprette franchise partnerskaber i Sverige. På nuværende tidspunkt er det dog for tidligt at præcisere betingelser såvel som tidshorisont, lyder det i et mailsvar fra Monoprix til Dagligvarehandlen på spørgsmålet om, hvorvidt både danske og andre skandinaviske kæder snart skal forvente fransk konkurrence.

Opdateret 14. maj 2021

Vil du vide mere?