Forbud mod mentolcigaretter møder kritik fra nærbutikker
Fra i dag, den 20. maj, træder forbuddet mod salg af cigaretter og rulletobak med mentolsmag i kraft i hele EU.
Ca. hver femte ryger herhjemme køber mentolcigaretter, og hos Kræftens Bekæmpelse vækker forbuddet glæde, da mentolsmagen, ifølge projektchef for tobaksforebyggelse, Niels Them Kjær, har gjort det lettere for børn og unge at begynde på at ryge. Det siger han til TV2.
Ifølge en undersøgelse, som YouGov har foretaget for tobaksproducenten Philip Morris, har kun ca. hver tredje ryger hørt om forbuddet, inden det trådte i kraft.
Derfor vil forbuddet skabe problemer ude i butikkerne, forudser nærbutikkernes landsforening NBL.
- Butikkerne er meget usikre på, hvad de må fortælle kunderne i forhold til de nye regler, og derfor kommer de til at stå med en kæmpe udfordring, når de fra den ene dag til den anden skal forklare utilfredse kunder, at de ikke kan få deres foretrukne produkt. Det er ærgerligt, at myndighederne ikke har hjulpet os og gjort det muligt at fortælle mentolrygerne, hvad der er af alternativer. Vi er også bange for, at vores kunder vil kigge mod andre måder at få mentolcigaretter, for eksempel på det sorte marked, siger Torben Pedersen, formand for NBL.
Uklar kommunikation
Hos tobaksproducenten Philip Morris mener man, at det har været meget uklart, hvad producenter og butikker har kunnet kommunikere om forbuddet ude i handlen.
Derfor har sundhedsmyndighederne også forspildt muligheden for at få mentolrygere over på mindre skadelige alternativer, lyder kritikken.
- Vi burde benytte enhver lejlighed til at flytte voksne rygere, som ikke ønsker at stoppe, over på mindre skadelige produkter. Det er cirka 40 pct. af rygerne. De burde vælge mindre skadelige alternativer – med eller uden mentolsmag – i stedet for at fortsætte med at ryge cigaretter uden smag, siger Janus Rasmussen, direktør for Philip Morris Danmark.