Forbrugervagthund vil granske loyalitetskort

29. jan 2016 -
This describes the image
| Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|Modelfoto:Helle-Karin Helstrand

Forbrugerombudsmanden meldte i sidste uge ud, at kombinationer af betalingskort og loyalitetskort kan være ulovlige.

Forbrugerombudsmanden undersøger nu, om nogle loyalitetskoncepter, som institutionen er blevet opmærksom på, er lovlige.

- Det kan ske på forskellige måder: En virksomhed kan henvende sig til os, for at få vurderet om virksomhedens kombination af betalings- og loyalitetskort er lovlig. Det kan også være en kunde, der henvender sig til os, fordi vedkommende mener, at hendes købsoplysninger bliver samlet via et betalingskort. Sidst kan vi selv indlede en undersøgelse af en virksomhed, siger jurist og chefkonsulent ved Forbrugerombudsmanden, Annette Creve-Fræmohs og tilføjer, at hun ikke kan udtale sig om konkrete virksomheder.

Både Coop og Meny har et kort, der kombinerer betalingskort med loyalitetskort, men begge virksomheder siger til Dansk Handelsblad, at deres kort ikke strider i mod de nye regler. Dagrofa vil dog undersøge Menys kombinationskort for at være helt sikker.

Baggrunden for undersøgelsen er, at forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i forrige uge meldte ud, at hun havde foretaget en ny vurdering, der siger, at det ikke er lovligt for butikker at indsamle sine kunders indkøbsmønstre via betalingskort. Hidtil har den regel ifølge Forbrugerombudsmandens vurdering kun gjaldt bankerne.

Forbrugerombudsmanden kan give påbud

Forbrugerombudsmandens vurdering er en fortolkning af Betalingstjenesteloven, og finder institutionen, at en virksomheds kombinationskort er i strid med den nye vurdering, vil Forbrugerombudsmanden i første omgang gå i dialog med virksomheden.

- Da vi ikke kender teknikken bag de forskellige kombinationer, kan jeg ikke sige, om der findes kort på markedet, der ikke er lovlige. Men hvis der skulle være en virksomhed, der indsamler oplysninger om kundernes kort via et betalingskort, forventer vi, at virksomheden vil ændre kortet, så det er lovligt, siger Annette Creve-Fræmohs.

Sker det ikke, kan Ombudsmanden give et påbud.

- Følger virksomheden ikke vores påbud, vil vi overveje, om det er netop den sag, vi skal bruge til at prøve Ombudsmandens vurdering ved en domstol, siger Annette Creve-Fræmohs og understreger, at hun ikke forventer, at det kommer dertil.

Hun har tidligere sagt til Dansk Handelsblad, at en kombination er lovlig, men at en kunden ved en hver ekspedition skal kunne sige nej til, at oplysninger om hendes køb bliver indsamlet og opbevaret. Fuldstændig som hvis hun valgte at lade loyalitetskortet blive i pungen.

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?