Forbrugerne ændrer deres vinindkøb
Hovedparten af vin sælges i dag gennem de store dagligvarekæder. Kædebutikkerne vil fortsat stå for størstedelen af vinsalget, men forbrugerne er godt i gang med at ændre på deres indkøbsvaner.
En af de mest iøjnefaldende forandringer er, at forbrugerne køber mindre mængder, men til gengæld køber oftere. Det svarer til salget af dagligvarer generelt.
Tendensen fremgår af en undersøgelse, som fremlægges af arrangøren af den største internationale vin- og spiritusmesse, ProWein i Tyskland i marts. Undersøgelsen understreger dog, at forandringerne i forbruget af vin kun sker langsomt. Forbrugere er vanedyr og utilbøjelige til at foretage drastiske ændringer, når det drejer sig om, hvor de køber deres føde- og drikkevarer.
Nemme indkøb
Når forbrugerne i flere vesteuropæiske lande alligevel ændrer deres indkøbsvaner, når det gælder indkøb af vin, skyldes det ifølge undersøgelsen den tiltagende urbanisering. Flere mennesker bor i de større byer, og de tager på indkøb til dagligvarebutikken til fods, på cykel eller med offentlig transport. Derfor vælger flere forbrugere at tage på indkøb flere gange og foretage mindre indkøb end tidligere.
En anden fremtrædende tendens er et øget salg af vin online. Salget af vin på nettet varierer dog i omfang fra land til land, hvor det i dag spiller størst rolle i England med den intensive konkurrence mellem de store supermarkedskæders online kanaler, i Frankrig med de stadig mere populære click & collect-systemer og i USA med specialiserede detailhandler, der sælger direkte til private, inklusive vinproducenter med direkte levering.
To slags forbrug
Undersøgelsen fra ProWein konkluderer, at detailhandlen skal finde en balance mellem behovet for convenience og online salget.
Når forbrugerne køber oftere, men mindre mængder kunne det tyde på, at butikkerne skal have et mindre udvalg af vine, men at de i stedet satser mere på flere førende, kendte og populære vinmærker, hvor kunderne ikke behøver at involvere sig synderligt.
På den anden side peger det øgede salg online på et behov for et større sortiment og bedre informationstilbud med større fokus på oprindelse og historie.
ProWein foregår i Düsseldorf i Tyskland i dagene 13.-15. marts.