Foodservice: Kvalitet er vigtigere end pris
Indkøberne inden for foodservice vægter kvaliteten af råvarerne højere end prisen. Det er samtidig de to kriterier, der betyder mest, når de skal vælge leverandør.
Det fremgår af en ny undersøgelse fra analysevirksomheden 4B Research. Den viser, at økologi, lokalt producerede varer og spændende aktiviteter ikke skaber nogen større opmærksomhed i foodservicebranchen, mens det i dagligvarehandlen spiller en stadig større rolle.
– Det er meget symptomatisk for udviklingen i branchen, at kvalitet og pris helt uden sammenligning er de vigtigste grunde til at vælge en given leverandør, siger Dennis Blome, direktør i 4B Research og ekspert i forbrugeradfærd.
– Det kan være rigtig fint at supplere oplevelsen af produktet med ekstra tiltag, men vi oplever et markant stigende fokus på kerneproduktet og om der er en sammenhæng mellem kvalitet og pris. Indkøberne har erkendt, at det ikke er nok at se udelukkende på prisen, så de producenter, der formår at levere et kvalitetsprodukt til en konkurrencedygtig pris står helt klart forrest i køen ude hos slutkunden, siger han.
I undersøgelsen sætter betydeligt flere af de adspurgte kryds ved "holde kvaliteten" end ved "holde prisen".
Undersøgelsen er gennemført blandt kantiner, storkøkkener, hoteller og kursus- og konferencecentre.