FK Distribution hæver overskud trods omsætningsfald
FK Distributions de facto monopolstatus på markedet for omdeling af tilbudsaviser lønner sig.
Selv om omsætningen i første halvår af 2019 er faldet, kan North Medias datterselskab hive en vækst hjem i resultatet af den primære drift - fra 67,7 mio. kr. til 73,6 mio. kr. Det fremgår af North Medias netop offentliggjorte halvårsregnskab.
"2018 var et resultatmæssigt vendepunkt for North Media, og det er tilfredsstillende, at vi kan skabe yderligere fremgang her i 1. halvår, hvor resultaterne blev bedre end ventet ved årets start. Vi fastholder fokus på at forbedre og udvikle kerneydelserne i vores nuværende virksomheder, samtidig med at vi løbende afsøger de muligheder, som digitaliseringen skaber,” siger Kåre Wigh, ordførende koncerndirektør & CFO i North Media A/S, i en selskabsmeddelelse i forbindelse med regnskabet.
Fokus i den del af forretningen er fortsat "videre udvikling af FK Distributions digitale tilbudsformidling, blandt andet via minetilbud.dk, og styrkelse af aktiviteterne i North Media Online", oplyses det videre i selskabsmeddelelsen.
Læs også: Christiansborg følger reklameomdeler tæt
Opjusterede forventninger
Allerede i juni måned meddelte North Media om en opjustering af forventningerne til regnskabsåret 2019.
“Det forventede EBIT før særlige poster i 2019 øges til 120-140 mio. kr. mod tidligere 105-125 mio. kr. Opjusteringen skyldes primært større tryksagsmængder og omkostningsbesparelser i FK Distribution samt generelt bedre resultatudvikling i øvrige aktiviteter,” skrev selskabet dengang.
North Media er moderselskab for en række firmaer og står blandt andet bag en række københavnske lokalaviser og et eletronisk nøglesystem brugt i hjemmeplejen. Men det er FK Distribution, der trækker læsset med langt hovedparten af omsætning og overskud.
Omsætningen i FK Distribution faldt 2,7 pct. i løbet af årets første seks måneder, hvilket dog var "mindre end ventet". FK Distribution har tidligere været i vælten pga. høje priser på distribution.
I forbindelse med, at PostNord i starten af 2018 opgav at stå for distributionen af de adresseløse forsendelser, og FK Distribution dermed fik de facto monopol på opgaven, fik priserne et nøk opad. Det fik blandt andre Folketingets politikere til at sætte virksomheden på radaren.
Læs også: Monopol får reklameomdeler til at opjustere forventninger