Fire ud af ti køber al deres Nutella i Tyskland
Nutella er en varer, der ofte er blikfang i grænsehandelskædernes tilbudsaviser. Og det er der en god grund til.
Fire ud af ti danske forbrugere (41 pct.) køber nemlig udelukkende deres Nutella i tyske grænsehandelsbutikker, viser en undersøgelse foretaget af analysebureauet AIM Create.
F.eks. koster 350 gram Nutella hos onlinesupermarkedet Nemlig.com 33,21 kr., mens prisen er 89,99 kr. for et storkøb på tre gange 750 gram i Otto Duborg.
Dermed er kiloprisen på Nutella 94,89 kr. i Nemlig.com mod 40 kr. i Otto Duborg.
“Lavere priser er selvfølgelig afgørende for, at kunder vælger at købe et produkt ved grænsen. Men vi mener i lige så høj grad, at der er mærker, der har formået at tale til “grænsehandelsoplevelsen” - og dermed øge købelysten ved grænsen. Særlige emballagestørrelser eller mængderabatter, som forbrugere ikke møder i den danske dagligvarehandel, er eksempler på dette, lyder det fra AIM Create.
Flere årsager til prisforskel
Der er flere årsager til den store prisforskel på Nutella de to lande imellem.
F.eks. ligger momsniveauet på madvarer kun på 7 pct. i Tyskland, ligesom mindstelønnen syd for grænsen er 9,19 euro - ca. 69 kr. - mod en mindsteløn for faglærte, overenskomstansatte i danske butikker på 127,78 kr.
Den væsentligste forklaring på, at Nutella-prisen er mere end dobbelt så dyr i Danmark sammenlignet med Tyskland, skal dog findes i det danske afgiftsniveau.
Herhjemme er Nutella nemlig omfattet af den fulde afgiftspligt på chokoladevarer på 25,97 kr. per kilo.
“Et andet forhold, som er afgørende for, at en stor andel af kunderne udelukkende vælger at købe mærket ved grænsen, er at ens årsforbrug kan dækkes ind ved et-to storkøb. Således ser vi, at 20 pct. af kunderne til mærker som Neophos og Vanish kun køber det ved grænsen. I disse tilfælde giver det selvsagt et skævt billede, hvis man “glemmer” grænsehandlen, når man kigger på sine markedsandele”, skriver AIM Create.