Finner lancerer håndfrit fryser-håndtag
Kreativiteten har været stor, når det handler om at sikre medarbejdere og kunder mod corona-smitte i dagligvarebutikkerne.
Herhjemme har alle kæder efterhånden fået plexiglas til at beskytte kassemedarbejderne og afstandsmærkning på gulvene. Og mange har også fået en pap-skillevæg, hvor kunderne pakker deres varer.
I Finland går man nu et skridt videre, hvor landets største dagligvarekoncern, S-Gruppen, Finlands svar på Coop, lægger butikker til et forsøg i hovedstaden Helsinki med helt særlige håndtag på dørene til stående frysermøbler.
Det er en finsk grøn energi-virksomhed, Fortum, der lynhurtigt har designet og stablet en produktion på benene af et ekstra greb, hvor kunderne kan åbne dørene med underarmen - i stedet for med de hænder, som vi hele tiden skal vaske og spritte for at undgå smitterisiko.
- Ved at innovere vores omgivelser kan vi forebygge spredningen af virus og give folk en chance for at gøre deres daglige gøremål mere sikkert. Vi er nu i gang med at teste vores 3D-printede ”håndtag” i et virkeligt miljø i et par uger, og går alt som planlagt, er vi klar til at ekspandere vores produktion, siger brand manager i Fortum, Jussi Mälkiä, i en pressemeddelelse.
Til overmål består det nye greb af genanvendt plast fra de finske husholdninger.
Finsk Coop omsætter for 87 mia.
Om det nye finske corona-produkt bliver et hit på linje med plexiglas, papafskærmning og afstandsmærker på gulvene er ikke til at sige på forhånd. Men initiativet har vakt en vis opmærksomhed på Linkedin, hvor det internationale nyhedsbureau Reuters har delt en video fra en af testbutikkerne i Helsinki.
Det er næppe tilfældigt, at testen foregår i butikker, der tilhører S-Gruppen, som er Finlands absolut største dagligvareaktør med en markedsandel tæt på 45 pct. Sidste år voksede den totale detailomsætning i koncernen SOK, der omfatter flere aktiviteter end dagligvarehandel, og landets brugsforeninger kun svagt til 11,7 mia. euro, svarende til godt 87 mia. kr.
Driftsoverskuddet i Finlands svar på Coop - med 2,4 mio. medlemmer - landede på 409 mio. euro, svarende til over tre mia. kr.