En lille gruppe forhandlere bliver i Circle K
I en periode tydede det på, at Couche Tard-ejede Circle K skulle ende som en fuldstændig kædeejet servicestationskæde, og at de selvstændige stationer, der lige nu er en del af kæden, ville finde andre veje.
Nu ser det ud til, at fire-fem stationer fortsætter i kæden på private hænder – i hvert fald de kommende ti år. Blandt dem er Thomas Lauritsen, der har været medlem af bestyrelsen for Statoil-forhandlernes forening i ti år og formand de seneste fem år.
- Vi er ni stationsejere, der lige nu står med to tilbud i hånden. Det ene er fra DCC, der ejer Shell i Danmark, det andet er fra Circle K. Kontrakterne er gode – og lige gode - og ligner den kontrakt, vi lige nu har med Statoil, siger Thomas Lauritsen, hvis egen Statoil-station ligger i Aulum mellem Holstebro og Herning.
Afhænger af kunderne
For begge kontrakter gælder det, at de er uopsigelige fra kædens side i ti år, mens forhandlerne kan opsige efter fem eller ti år.
- Jeg regner med, at jeg fortsætter som Circle K. Det passer bedst til min placering tæt på den kommende motorvej med mange pendlere og truckere. Vi er blandt de stationer, som Circle K konverterede, og nu kender kunderne os og vores madsortiment, så det ville være dumt at skifte, siger Thomas Lauritsen.
Han forventer, at cirka halvdelen af de ni forhandlere, der står med begge tilbud, vil vælge Circle K.
- Nogle af de andre vil gå i Shell, mens de mest specielle måske vil gå til en lavprisstation, hvor butiksdelen ikke behøver være en del af en kæde. Man skal vælge med sit hjerte med udgangspunkt i beliggenhed og kundegrundlag, siger Thomas Lauritsen.
Nogle er gået til Shell
Couche Tard overtog Statoil i Danmark i 2012. Senere kom også en række Shell-stationer til. I begge kæder var der både de selvejende forhandlere og forpagterne. Sidstnævnte blev sagt op, mens en forhandling blev indledt med forhandlerne. Circle K har aldrig lagt skjul på, at målet har været, at stationerne skulle være ejet og styret af kæden. I maj sidste år begyndte Circle K at rebrande stationerne. 15 stationer, der var forhandlerejede, ønskede kæden dog ikke at finansiere en rebranding af. De fik i stedet lov at opsige deres kontrakter i efteråret. De endte i Shell. Ejerne af ni stationer har siden forhandlet med blandt andre Circle K, men også med DDC/Shell. Det er fire-fem af dem, der nu formentlig underskriver en kontrakt med Circle K.