Emmerys hæver underskuddet til 19 millioner

6. dec 2018 -
This describes the image
Screendump: Emmerys.dk
Skrevet af: Søren Tougaard

Det kører langt fra som smurt for bagerkæden Emmerys, der leverer friskbagt brød og kager til 25 butikker i Københavnsområdet og fem butikker i Aarhus, foruden engroskunder.

Årsregnskabet, der blev afsluttet med udgangen af juni 2018, udviser et driftsresultat på ca. 18,3 mio. kr. mod 9 mio. kr. i forrige regnskab, mens underskuddet på 10 mio. kr. i 2016/17 er blevet forøget til et minus på ca. 18,7 mio. kr.

Derudover har Emmerys måtte optage ny ansvarlig lånekapital for 12 mio. kr. samt bankgæld på 4,5 mio. kr., hvilket har øget selskabets samlede gældsforpligtelser til 57,6 mio. kr. mod 41,3 mio. kr. i forrige regnskab.

Selskabets egenkapital udviste således et minus på 14,4 mio. kr. ved udgangen af regnskabsåret.

Af ledelsesberetningen fremgår det, at kæden i forbindelse med en ny strategi i foråret 2017 har haft øget fokus på at hæve serviceniveauet i butikkerne og øge kompetencerne i centrale funktioner.

Stigende personaleomkostninger

Og de strategiske ændringer har medført et øget omkostningstryk.

Blandt andet er der blevet tilført yderligere 16 medarbejdere, så bagerkæden talte 201 medarbejdere ved udgangen af regnskabsperioden.

Tilgangen af de 16 medarbejdere forklarer dog langt fra alene, at personaleomkostningerne er blevet hævet med 9,8 mio. kr. til 71,2 mio. kr. i 2017/18.

Emmerys, der har Shahriar Bakhshpour som direktør og forretningsmanden Hans Henrik Preisner som formand og investor oplyser dog ikke ledelsens vederlag, men der er ikke blevet udbetalt bestyrelseshonorar til bestyrelsen, fremgår det af regnskabet.

Flere kunder

I det forgangne år har Emmerys igangsat en række kampagneaktiviteter, hvor målet har været at øge skabe mere trafik og øge omsætningen. Men selv om kundetrafikken er steget, har det ikke smittet af på dækningsbidraget som ønsket, understreger ledelsen.

- I 2018 har Emmerys introduceret en ny identitet som er kommet til udtryk ved konverteringen af butikken på Strandvejen i København samt åbningen af ny butik på Nørreport. Tilbagemeldingen fra gæster samt medarbejdere har været meget positiv. Målet er at udrulle konceptet i løbet af de kommende par år, lyder det fra ledelsen, der forventer et forbedret driftsresultat i 2018/19.

- I det kommende år vil ledelsen optimere samt udvikle sortiment til at sikre en relevant og attraktiv produktportefølje på tværs af års- samt højtider. En forenkling af sortiment skal også sikre en højere effektivitet i produktionen. På omkostninger vil hovedfokus være på butikseffektivitet samt generelt omkostningseffektivitet på centrale funktioner, står der i ledelsesberetningen.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?