Ejendomsselskab med store vækstplaner

9. jun 2017 -
This describes the image
Erez Karti forventer, at SG Nordic opkøber endnu flere butikker og shoppingcentre i Danmark de kommende år. Foto: SG Nordic

2017 har indtil videre budt på masser af travlhed for ejendomsselskabet SG Nordic, der i januar tog navneskifte fra Sinai Group. I februar annoncerede selskabet opkøbet af det nymoderniserede Vestamager Centret ved Kastrup, der i dag består af 25 butikker, her-under en Netto og en Meny. Og før måneden var omme havde SG Nordic også opkøbt en større portefølje af udviklingsselskabet Innovater i en handel til ca. 250 mio. kr., der gav genlyd i branchen.

Lejerne i den nyerhvervede portefølje tæller ankerlejere som Meny, Rema 1000 og Netto, foruden den nu lukkede Kiwi-kæde. Og står det til selskabets adm. direktør fra London er opkøbet bestemt ikke det sidste på dansk grund.

- Markedet er dynamisk, og nogle gange kan man finde en portefølje bestående af 10 ejendomme, mens det andre gange er svært at finde mere end to-tre enheder på et år. Men der er ingen tvivl om, at vi har kapaciteten til at vokse og indenfor tre-fem år vil vi være tilfredse med at have udvidet vores portefølje med 20-30 øvrige supermarkeder og et par andre shoppingcentre, siger Erez Karti, adm. direktør i SG Nordic, der er et internationalt ejendomsselskab med fokus på investeringer på det nordiske marked.

Kiwi-butikker i porteføljen

Et aktuelt billede på det dynamiske ejendomsmarked er lukningen af Kiwi-kæden og den efterfølgende udmelding om, at Aldi lukker 32 butikker. SG Nordic har fire Kiwibutikker i porteføljen, herunder butikken i Viborg, som Dagrofa vil omdanne til en ny Spar. Desuden indbefattede handlen med Innovater også et par nye Kiwi-projekter 2017 og 2018, og derfor afsøger SG Nordic lige nu mulighederne for, hvad der skal ske med projektet.

Erez Karti udtrykker dog ikke den store bekymring over Kiwis lukning og vil heller ikke afvise, at SG Nordic selv kunne være interesseret i at overtage nogle af de ledige ejendomme, som Kiwi efterlader sig på markedet.

- Det afhænger af mulighederne. Vi er altid i markedet for at købe og tilføje gode værdier til vores portefølje. Men kun hvis en butik har en fremtidsløsning med en ny lejer i stedet for Kiwi. På bundlinjen bliver vi nødt til at tro på, at lejeren vil blive i lang tid. Mindst 15 år og gerne mere, uddyber Erez Karti.

Butiksarealet vokser

Når det gælder investeringer i shoppingcentre har SG Nordic fokus på landets fire største byer, Trekantområdet samt Nord- og Østsjælland. Når det kommer til investeringer i supermarkedsejendomme vil selskabet opererer i hele Danmark i byer med 5.000 indbyggere eller mere.

- Hver ejendom har sin egen historie som f.eks. beliggenhed, fleksibilitet, parkeringsforhold, konkurrencen i nærområdet, de demografiske forhold og udviklingen i området. Så der er altid mange overvejelser, vi gør os, inden vi overtager en butik, fortæller Erez Karti.

Ovenpå Kiwis lukning var flere analytikere ude at sige, at markedet for især nye discount-butikker er mættet i Danmark, og at den underskudsgivende Fakta-kæde måske også kunne være på vej med butikslukninger.

Erez Karti har noteret sig, at flere kæder har en klar vækststrategi. Ikke mindst Rema 1000, mens mange kæder også vil investere store millionsummer i at løfte butiksniveauet de kommende år. Og det er ikke kun antallet af butikker, der driver udviklingen på ejendomsmarkedet. Arealet i butikkerne udvikler sig også.

I andre lande er der et lavere antal butikker per indbygger, men derimod er gennemsnits-størrelsen per butik større i f.eks. England end i Danmark, hvor der er mange super-markeder på 500-600-700 kvadratmeter, påpeger Erez Karti.

- Der er mange gamle og små ejendomme på dagligvaremarkedet i Danmark, så markedet bevæger sig i størrelsen. Og jeg tror, der kommer mange projekter, der erstatter gamle ejendomme, som ikke længere har kvaliteten til at servicere kunderne. Enten fordi butikken kun er 500 kvadratmeter eller fordi butikken er gammel og nedslidt, siger Erez Karti.

Skærpet konkurrence

Også selv om konkurrencen om de mest attraktive butikker og projekter er blevet skærpet, siden Sinai Groups første investeringer i Danmark tilbage i 2010.

Dengang bevirkede krisen, at selskabet kunne erhverve relativt billige ejendomme med lange kontrakter, og at der ikke var særligt mange spillere på markedet.

- Mange ting er forandret siden 2010. Der er langt flere spillere i dag, også private inve-storer. For 15-20 mio. kr. for et supermarked kan private opsparere gå ind på markedet, da det giver et godt afkast i forhold til alternative investeringsmuligheder, siger Erez Karti, der trods konkurrencen ser optimistisk på de fremtidige investeringsmuligheder.

Opdateret 10. nov 2020