E-supermarkedet flytter ind hos Circle K i Sverige
Færdigindrettede pick up-containere skal nu placeres rundt omkring på Circle K’s servicestationer i Sverige.
Et pilotprojekt lanceres her i foråret med fire stationer i Stockholmsområdet som testpladser.
- Vi vil i piloten bruge de mobile skabe til at gøre det lettere for vores kunder at e-handle ved at tilbyde en ny måde at hente varerne på - også i områder, hvor vi ikke har butikker i dag, siger Frida Ridderstolpe, som er e-handelschef hos Axfood.
Til at begynde med er forsøget udelukkende rettet mod den ekspanderende lavpriskæde Willy’s e-handelskunder, men falder satsningen heldigt ud, er det planen, at også kunder i Axfoods andre kæder og koncernens e-handelsaktør, Mat.se, i fremtiden skal have mulighed for at hente deres online-bestillinger på strategisk udvalgte afhentningsstationer.
Rent praktisk fungerer tjenesten langt hen ad vejen som et normalt e-handelskøb med den forskel, at kunden selv kan bestemme, hvornår varerne skal hentes, så de ikke er bundet af åbningstider eller tilgængelighed hjemme eller på arbejdspladsen for at kunne modtage varerne.
Let tilgængeligt
- Kunden skal opleve, at tjenesten og købet er så enkelt som muligt. Efter købet på Willy’s e-handelssite vælger kunden i kassen den foretrukne mobile opsamlingsstation. Når kunderne henter deres varer, fungerer det på samme måde, som ved den almindelige click & collect-løsning hos Willys.
- Kunden taster sit mobilnummer ind i displayet ved indgangen og får anvisninger på, i hvilket skab de bestilte varer ligger pakket og klar til afhentning, siger Frida Ridderstolpe.
Samtlige varer i Willy’s e-handelssortiment er også tilgængelige på de nye opsamlingsstationer. Det gælder også køle- og frostvarer.
- Vi garanterer for, at varens kølekæde er ubrudt under hele håndteringen, fra vi plukker ordren, til kunden henter den på den mobile station.
[caption id="attachment_85848" align="alignnone" width="600"] - Vi håber på at nå potentielle kunder på steder, hvor Willy’s ikke er i dag, siger Frida Ridderstolpe,
e-handelschef hos Axfood som ejer Willy’s, en af Sveriges største og stærkeste dagligvarekæder. Foto: Axfood [/caption]
Undgår byggetilladelse
Placeringen af opsamlingsstationerne vil sandsynligvis blive afgørende for tjenestens popularitet.
Satsningen kan også ses som et omkostningseffektivt supplement til Willy’s fysiske butiksnet.
En afgørende fordel er, at stationerne kan flyttes, og det indebærer, at ejeren - i dette tilfælde Axfood - dermed slipper for at indhente byggetilladelse.
Processen med at skaffe de nødvendige tilladelser mv. er ofte meget tidskrævende.
Er det her begyndelsen på en større satsning på mobile pick up-stationer?
- Vi konstaterer, at der er mange interessante placeringer og potentielle muligheder for samarbejder om mobile opsamlingsstationer på steder, der ikke ligger i forbindelse med vores egne butikker. Samarbejdet med Circle K skal ses som et første trin i den satsning. Selv om piloten starter i en storby, så vi ser ingen geografiske begrænsninger for de mobile opsamlingsstationer. Vi ser en mulighed for fremefter at placere os udenfor de store byer, hvor vi konstaterer, at der er en efterspørgsel, siger Frida Ridderstolpe.
Vækst gennem kundestrøm
Circle K håber på, at samarbejdet med Willy’s og dagligvarekædens satsning på opsamlingsstationer skal generere en øget kundestrøm til stationerne.
- Vi håber, at vi bliver mere relevante for endnu flere kunder end dem, som kommer til os for at købe brændstof eller andre produkter i vores butikker. Vi ser, at der er vækst i både click & collect og ”til døren”-levering, og vi vil også gerne tage del i den vækst, forklarer Niklas Lindholm, som er gruppekategori- og konceptchef hos Circle K Sverige.
Alle opsamlingsstationerne vil blive placeret på veloplyste arealer på Circle K-stationernes område.
- Vi kommer til at stå for det løbende tilsyn med det område ud fra vores helt almindelige rutiner for sikkerhed og tryghed for kunderne, siger Niklas Lindholm.
Satsningen er kun et af flere kommende pilotprojekter og andre nye forretningstiltag hos Circle K i bestræbelserne på at trække flere kunder til butikkerne.
[caption id="attachment_85847" align="alignnone" width="600"] - Samarbejdet med Willy’s bør tiltrække flere kunder til vores stationer, når de henter dagligvarer, håber Niklas Lindholm, gruppekategori- og konceptchef hos Circle K Sverige. Foto: Circle K[/caption]