E-handel driver væksten i Ikea Danmark

6. nov 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Et større fokus på at skabe en bedre onlineoplevelse samt lanceringen af servicerne ’Klik & Hent’ og ’Ekspreslevering’ har betydet, at Ikea er blevet mere tilgængelig og relevant for kunderne.

Det kan også ses på omsætningen i regnskabet for 2017/18, der landede på 4,3 mia. kr. mod 4,16 mia. kr. i det forgangne regnskab.

Den stigende vækst på 3 pct. er især anført af en kraftig vækst i onlineforretningen, som steg med 76 pct., hvilket er den højeste onlinefremgang på samtlige af Ikeas markeder.

Resultatet efter skat faldt til 217 mio. kr. mod 321 mio. kr. i 2016, hvilket blandt andet skyldes investeringerne i at gøre Ikeas forretning endnu stærkere digitalt.

Digitalt gearskifte

Ikea Danmark har i mange år formået at øge omsætningen år for år, og i det forgangne år har varehus-kæden investeret i, at den fremgang kan fortsætte.

Blandt andet med de nye digitale servicer, der binder netkøbet sammen med salg fra varehusene.

Desuden har virksomheden investeret i et lager i Brøndby, som sammen med det digitale gearskifte har medvirket til at nedbringe leveringspriser og leveringstider, så Ikea i dag kan levere inden for 1-2 dage i hele landet.

- Jeg synes, det er fantastisk, at vi nu er i stand til at levere et køkken fra den ene dag til den anden. Det er enestående i Danmark, men faktisk også, hvis vi kigger ud i den store verden. Vi har rykket os markant på levering og service, og den rejse skal vi fortsætte for at imødekomme danskernes livsstil og nye forbrugsvaner, hvor convenience og digitale løsninger er tæt forbundet, siger adm. direktør for Ikea Danmark, Johan Laurell.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?