Dyrt vejarbejde kommer op i Folketinget

25. aug 2020 -
This describes the image
| Foto: Claus Bech|Niels FLemming Hansen. Foto: Steen Brogaard
Skrevet af: Henrik Denman

Sagen om vejarbejde, der trækker ud og koster bl.a. dagligvarebutikker dyrt i både omsætning og indtjening, kommer op i Folketinget.

Den konservative transportordfører, Niels Flemming Hansen, vil stille spørgsmål om sagen til transportminister Benny Engelbrecht (S).

[caption id="attachment_90178" align="alignnone" width="450"] Niels Flemming Hansen. Foto: Steen Brogaard[/caption]

– Jeg er selv detailhandler, og vi oplever store gener, når man f.eks. bygger gågademiljøer. Her taler vi om nedgange i omsætningen på helt op til 40 pct. i perioder. Jeg vil gerne tage initiativ til at stille spørgsmål til transportministeren omkring det her. Jeg vil spørge ham om, hvad ministerens holdning til dette problem er. Man skal selvfølgelig finde ud af, hvordan man beregner sådanne gener. I en tid, hvor man taler om masser af hjælpepakker, kan man godt tale om i hvert fald midlertidig omkostningsdækning, når man laver større vejarbejde, der giver store gener, siger Niels Flemming Hansen til Dansk Handelsblad.

Minister vil ikke ændre

I en skriftlig kommentar til bladet siger Benny Engelbrecht dog, at han ikke umiddelbart er indstillet på at ændre vejloven, så detailhandlere, der oplever store økonomiske gener på grund af vejarbejde, kan få kompensation hos stat eller kommune. '

Transportministeren understreger samtidig, at kommunerne skal være meget klare i deres kommunikation med bl.a. butikkerne, når de gennemføre store vejarbejder – og ikke mindst, hvis vejarbejdet trækker ud.

– Vedligeholdelsen af vejnettet er en grundlæggende forudsætning for, at vores samfund kan hænge sammen, og det er jo også helt afgørende for forretningslivet og butikkerne. Jeg forstår godt, at vejarbejdet kan give gener, og derfor er det også vigtigt, at vejarbejdet bliver planlagt og kommunikeret så præcist og hurtigt som muligt.

– Med ændringen i vejloven fra 2014 har kommunerne ligesom andre graveaktører inden for vejens areal fået en pligt til at undersøge mulighederne for at koordinere de forskellige arbejder i vejen, så antallet og varigheden af gravearbejder i vejene reduceres mest muligt af hensyn til afvikling af færdsel på vejen. Det er for mig det vigtigste redskab, og derfor vil jeg også klart opfordre kommunerne til at bruge de muligheder, der er. Og så er det jo altid muligt at søge kompensation gennem domstolene, hvis der er helt unødvendige gener, siger Benny Engelbrecht.

Politikere vil se på loven

Dansk Handelsblad har sat fokus på de store gener og økonomiske omkostninger, vejarbejde kan påføre dem.

For nylig fortalte vi om købmand Peter Egebæk, Meny i Kalundborg. Et vejarbejde på indfaldsvejen til byen, der passerer Peter Egebæks supermarked, skulle efter planen vare i to en halv måned. Men arbejdet blev stærkt forsinket.

Arbejdet skulle have varet to en halv måned – men det tog fem en halv måned, inden det var færdigt.

Den store forsinkelse blev dyr for Peter Egebæk. Prisen var fem mio. kr. på driftsregnskabet for 2019.

Først et par måneder ind i 2020 er supermarkedet nået op på en normal omsætning.

Flere politikere i Folketinget siger til Dansk Handelsblad, at de ønsker at se på, om vejloven kan ændres, så detailhandlere kan få kompensation, når de påføres store gener ved vejarbejde.

Mona Juul, der er erhvervsordfører i Det konservative Folkeparti, siger således:

– Vi er absolut positive overfor at se på mulighederne for at ændre på vejloven. Det er simpelthen ikke fair, når butikker skal miste omsætning og endda ofte i lang tid. Der er desværre eksempler på, at det kan have store konsekvenser. De fleste butikker vil, uanset hvilken løsning der findes, nok først og fremmest bare gerne kunne drive sin forretning. Langvarige gener er svære at kompensere, for kunderne vender måske aldrig tilbage. Jeg tænker derfor, at vi først og fremmest må stramme op på tilrettelæggelsen af arbejdet. I alle andre sammenhænge kan man planlægge, så det ikke går unødigt ud over andre. Hvis man så på forhånd kan se, at det er umuligt at undgå gener, kunne man jo overveje at lægge kompensation oven i vejprisen.

Dyrt for detailhandlere

I Dansk Folkeparti siger trafikordfører Hans Kristian Skibby:

– Det er virkelig nødvendigt, at vi får forbedret de danske detailhandelsbutikkers vilkår, når det drejer sig om tabt omsætning på grund af store renoveringsprojekter. Eksempelvis har man på den gamle Lillebæltsbro, to år i træk, lukket broen hele sommeren, hvilket har medført kæmpetab for de ellers meget kendte iskiosker og grillcafeer ved skoven i Middelfart. Så det giver rigtig god mening at indføre en ordning, hvor man kan kompensere de hårdt ramte butikker.

Trafikordfører i Nye Borgerlige, Mette Thiesen, siger:

– Ved længerevarende vejarbejde vil det give god mening, hvis kommunen gik ind og ydede noget kompensation. Eksemplet fra Kalundborg er et klasseeksempel på, at kommunen er lidt ligeglad, for det er ikke dem, det går ud over. Sådan må det selvfølgelig ikke være. Det giver god mening, hvis der er en form for konsekvens, hvis vejarbejdet trækker meget ud. Sådan er det også på andre områder. Hvis man ikke overholder tidsfrister, kommer der dagbøder.

– Det er en lovændring, der skal til. Man skal bl.a. se på, hvad der er smartest, og hvem der skal vurdere, om det er for lang en periode med vejarbejdet. Det giver jo ikke mening, hvis kommunen skal vurdere sig selv. Man må se på, om der skal være en uvildig instans eller ankeinstans. Eller om man skal sige, at hvis vejarbejdet overskrides med en vis periode, skal udløser det en form for kompensation, siger Mette Thiesen.

Andreas Steenberg, der er trafikordfører for De Radikale, siger:

– Siden 2015 har de offentlige kasser til investeringer i infrastruktur mere eller mindre været lukket. Uanset om vi taler om statslige investeringer eller i kommunerne, som skal vedligeholde og udbygge langt de fleste veje. Vi mangler simpelthen investeringer, og vedligeholdet er alt for ringe. Infrastrukturinvesteringer skaber vækst og udvikling også for medlemmerne af detailhandlens brancheforeninger.

– Derfor vil jeg meget nødig gøre infrastruktur endnu dyrere, da jeg mener, at det vil ramme negativt også for de handlende. Vi skal også huske på, at virksomhederne og ikke mindst handelslivet også er dem, der nyder allermest godt af investeringerne. Jeg er selvfølgelig enig i, at de sager med forsinkelse og dårlig information kan og skal gøres bedre, men det er en kommunal opgave, siger han til Dansk Handelsblad.

 

Artikelserien i vejen
Dansk Handelsblad sætter i en artikelserie fokus på vejarbejde, som mange dagligvarebutikker oplever som et stort problem. Der er i branchen en udbredt frustration over, at det i praksis er umuligt at få nogen form for kompensation for dokumenteret tab på grund af vejarbejdet. I en række artikler ser vi på, hvordan vejarbejde kan påvirke både omsætningen og indtjeningen i en dagligvarebutik, og hvilke juridiske muligheder der er for at få kompensation fra det offentlige. Desuden ser vi på, om der blandt Folketingets partier er et ønske om at ændre på love og regler, så det i nogle tilfælde vil blive muligt at give kompensation for gener ved vejarbejde.

Opdateret 10. nov 2020