Dygtige Købmænd udsætter lancering
Først på året meldte tidligere Spar-direktør Michael Østergaard ud, at han med en flok købmænd i ryggen var klar til at samle købmænd, der var utilfredse med de strenge kædekrav i Dagrofas Meny og Spar, i en ny kæde.
Kæden blev lanceret som Dygtige Købmænd og skulle åbne med det nye logo 2. januar 2017, når købmændene havde haft mulighed for at sige deres nuværende kædesamarbejde op.
Den dato er nu udsat.
- Vi arbejder videre med projektet og regner med, at vi i stedet går i luften i april 2017. Det er et utroligt kompliceret regnestykke at få grossistdelen til at gå op, og det har taget længere tid, end vi havde kalkuleret med. Det er selvfølgelig meget vigtigt for købmændene, at der er styr på alt, inden de siger deres nuværende aftaler op, og det vil der være inden sommerferien, siger Michael Østergaard, der er ejer af og administrerende direktør for den nye kæde.
Den nye kæde skal i høj grad fungere som et indkøbs- og markedsføringssamarbejde med en betydeligt løsere kædestruktur end de nuværende kæder.
- Vi er nået halvvejs med at samle de købmænd, som, vi mener, er nødvendige for at etablere en ny kæde, og vi har tilkendegivelser fra mange, der meget gerne vil med, siger Michael Østergaard.
Da NorgesGruppens gik ind som den største ejer af Dagrofa i slutningen af 2013 var det en betingelse, at købmændene i de største Dagrofa-kæder bandt sig til koncernen i to år. Den bindingsperiode er udløbet, og købmændene kan opsige deres aftaler med udgangen af et kvartal, hvorefter de har en ni måneders opsigelsesperiode.