DSB’s kioskchef åbner for nye samarbejder med navneskifte

20. okt 2020 -
This describes the image
Indtil videre er der oprettet stationsstuer i Rungsted (billedet) og Haslev på Sjælland. Konceptet kommer fra Holland og er et forsøg på at skabe en hyggelig venteplads på de stationer, hvor et stort kioskkoncept ikke kan løbe rundt. Foto: DSB

Ti år efter størstedelen af Kort & Godt-butikkerne på de danske togstationer blev omdannet til 7-Eleven-butikker er tiden nu kommet til et sidste ”brud” med fortiden.

Fremover vil selskabet, der driver 63 7-Eleven butikker på togstationer i hele landet som en del af en masterfranchiseaftale med Reitan Convenience, gå under navnet DSB Service & Retail A/S. Det fortæller Martin Zunda, direktør for DSB Service & Retail, til Dansk Handelsblad.

- Kort & Godt var jo navnet på den gamle kæde af stationskiosker, men siger ikke meget om, hvem vi er. Nu kan man direkte aflæse, hvad vi står for, og vi tager ejerskab på den gode kundeoplevelse og de togstationer, hvor kunderne færdes, siger han.

Nye samarbejder i horisonten

Navneskiftet får ikke umiddelbart praktisk betydning for franchiseaftalen, hvor 7-Eleven leverer indretning, markedsføring og produktudvalg, mens DSB fortsat har servicerelationen til kunderne, lyder det fra Martin Zunda.

I stedet skal han og resten af organisationen, foruden at knytte kæden tættere til DSB, bruge det nye brand til at knytte nye kontakter blandt potentielle partnerskaber.

- Nu har vi først lige skiftet navn, men vi har for længe siden konstateret, at vi står stærkere i markedet gennem partnerskaber. Det var blandt andet derfor, vi indgik aftalen med 7-Eleven og Reitan tilbage i 2010, siger Martin Zunda, som afviser, at der er planer om at skifte ud på partnerfronten inden for convenience.

Parterne drøfter i denne tid detaljerne for en forlængelse af aftalen, som historisk set har betydet en femårig forlængelse. Til gengæld åbner Martin Zunda for, at DSB Service & Retail i fremtiden kan indgå andre aftaler på nogle af de største DSB-stationer i landet.

- 7-Eleven er et stærkt brand og det er dét, vi kigger efter i nye partnerskaber. Stærke brands, som har en klar forretningsmodel, der passer ind i stationerne. Mad er begyndt at fylde rigtig meget ift. det at rejse, så mens vi er dækket godt ind på convenience med 7-Eleven, er vi åbne for et nyt partnerskab på madfronten, siger han med henvisning til, at de ca. 50 største stationer i Danmark potentielt godt kunne understøtte øgede aktiviteter - foruden initiativer, som det allerede etablerede kaffe-expressen, der på visse lyntogsafgange bringer tankerne tilbage til salgsvognens dage med salg af blandt andet kaffe og konfekture.

- Vi har ansatte fra kioskerne, som hopper ombord med en mini 7-eleven så at sige. F.eks stiger en ansat på et lyntog i København, hopper af i Fredericia og tager så turen retur i endnu et lyntog, fortæller Martin Zunda.

Den hollandske stue

Som noget nyt har DSB Service & Retail iværksat en indsats for de stationer, der er for små til at kunne oppebære driften af en egentlig kiosk.

- Vi har lavet et nyt servicekoncept vi kalder ”stationsstuerne” med inspiration fra et lignende tiltag i Holland. Det er en hybrid imellem en dagligstue og en kiosk hvor man kan også kan købe billetter, låne et toilet og opholde sig mens man venter, siger Martin Zunda og uddyber, at man dog ikke forventer store økonomiske resultater fra stationsstuerne.

- Lige nu har vi stationsstuer i Haslev og Rungsted, men arbejder på at finde en god lokation i Jylland. Vi skal ikke blive millionærer på det, men hvis konceptet kan løbe rundt, så det fint. Potentialet, som vi ser det, er i omegnen af 10-15 stationsstuer rundt om i landet.

Billetsalget rykker digitalt

De seneste tre år har Kort & Godt lukket i alt 14 urentable 7-Eleven-butikker. De fem lukkede i begyndelsen af 2019, og det har ført til et fald på 24 mio. kr. i den samlede nettoomsætning i 2019.

I det seneste regnskab skriver ledelsen, at årsagen til den faldende rentabilitet i enkelte butikker er det faldende billetsalg, der skyldes, at togpassagererne køber billetter digitalt. Den samlede omsætning landede i 2019 på 888 mio. kr. mod 893 mio. kr. i 2018. Resultatet efter skat lå på 20,5 mio. kr. mod 25,9 mio. kr. i 2018. Ledelsen beskriver resultatet som tilfredsstillende set i lyset af de lukkede butikker.

Tilfredsheden skyldes, at de tilbageværende butikker hævede omsætningen med knap 5 pct., og bruttoavancen er stigende på grund af et ændret produktmix med et øget salg af mad og drikkevarer.

Opdateret 10. nov 2020