Discountvæksten taber tempo

10. feb 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Efter en relativt svag måned i november ser discountbutikkernes 2015-vækst ud til at blive den laveste i årevis.

 

Det er efterhånden længe siden, at discountkædernes fremgang toppede med vækstprocenter på over otte i både 2011 og 2012.

De nyeste lidt forsinkede branchetal fra Danmarks Statistik, som netop er offentliggjort, viser en vækst på kun 2 pct. i november sidste år, og dermed tegner 2015 til at blive året med den laveste vækst i discountsegmentet på denne side af 2007.

Frem til og med november er omsætningen i discountbutikkerne ”kun” gået frem med 3,8 pct. sammenlignet med samme periode i 2014 - og med kun en enkelt måned tilbage af året at bogføre, vil det tal næppe ændre sig meget.

Dermed begynder den aktuelle stagnation i antallet af discountbutikker også at sætte sine spor i salgsstatistikkerne. I 2014 nåede discountvæksten 4,3 pct.

Vækst i supermarkeder

Modsat står supermarkederne til at få det bedste år på denne side af finanskrisen. I 2015 er det endelig begyndt at gå fremad for kæder som SuperBrugsen og den nye Meny.

I de første 11 måneder af sidste år har segmentet samlet set ramt en beskeden vækst på 0,6 pct.

Opdateret 10. nov 2020