Discountbutikker vækster mest under coronakrisen
Coronakrisen og den følgende nedlukning af restaurationsbranchen har samlet set hævet dagligvareomsætningen herhjemme, men nogle formater har alligevel klaret sig betydeligt bedre end andre.
Størst fremgang har der været for landets discountbutikker.
April var den første hele måned efter coronanedlukningen i midten af marts, og her voksede discountbutikkernes omsætning med 7 pct. i forhold til april 2019, viser tal fra Danmarks Statistik.
Med en endnu højere vækst i marts på 9 pct. betyder det, at discountbutikkerne er vokset med hele 7,5 pct. i årets første fire måneder, hvilket er uhørt højt på det ellers normalt flade danske dagligvaremarked.
En sådan vækst skal man således helt tilbage til finanskrisens første år for at finde, hvor netop discountformatet voksede stærkt frem herhjemme.
Næststørst vækst har der været i supermarkederne, viser tallene.
I april lå salget 6 pct. højere end samme måned sidste år, og også marts bød på en fremgang på 2 pct.
Udviklingen betyder, at supermarkederne, som ellers plejer at balancere omkring en årlig nul-vækst, pludselig kan præstere en vækst på 2,8 pct. i årets første fire måneder sammenlignet med januar-april sidste år.
En væsentlig årsag til discounternes og supermarkedernes fremgang skal findes i, at hele dagligvarehandlen fik tilladelse til at holde åbent skærtorsdag og påskedag, hvor butikker med en omsætning over 34,9 mio. kr. ellers normalt skal holde lukket.
Hård kost for conveniencesalget
Nedlukningen af storcentrene ramte mange varehuse hårdt.
I marts lå omsætningen for den del af branchen som Dansk Statistik benævner ”anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger” på indeks 89 sammenlignet med året før.
I april var varehusenes omsætning, selv uden storcentrenes genåbning, på indeks 101 i forhold til april 2019 - igen hevet i vejret af påskens to ekstra åbningsdage.
Det bratte fald i marts bevirker dog, at varehusenes omsætning samlet er gået tilbage med 0,8 pct. i årets første fire måneder.
Samme fald ses hos købmænd og døgnkiosker.
Her faldt omsætningen med 5 pct. i april på trods af, at flere forbrugere ellers har handlet lokalt hos landets mindste købmænd og dagligvarebutikker under coronakrisen.
Faldet skal dog ses i lyset af, at døgnkiosker også inkluderer 7-Eleven-kæden, som har været særligt hårdt ramt på salget, mens skoler og uddannelsesinstitutioner har været lukket, og mange har måttet arbejde hjemmefra.
Danskernes hjemmearbejde ses især også på servicestationernes salg, som faldt med hele 32 pct. i april i forhold til april sidste år.