Den sorte fredag er ingen festdans i dagligvarehandlen
Mens Black Friday-manien raser i tilbudsaviser og reklameblokke, står det ganske anderledes til med markeringen af eventen i dagligvarekædernes markedsføring.
Kun én kæde – gæt selv hvilken – nævner Black Friday i tilbudsavisen, forud for den store shoppedag fredag den 29. november.
Det amerikanske shoppefænomen er ikke ligefrem blevet til en festdag i dansk dagligvarehandel. Og dog. For naturligvis er der især én undtagelse fra reglen, nemlig Bilka.
Salling Groups hypermarkedskæde ruller bogstavelig talt det helt store skyts frem i bestræbelserne på at kapre mange af de næsten tre millioner danskere, der forventer at jagte gode tilbud i forbindelse med Black Friday.
I Bilka starter man allerede nedtællingen til Black Friday fra starten af november.
Som så mange andre har Bilka døbt måneden Black November, hvor man frem til den 29. november kører med skarpe tilbud på 25 varekategorier, heraf 23 nonfoodkategorier samt vin og spiritus.
Det hele kulminerer selvfølgelig med et kæmpe Black Friday-fyrværkerishow på selve dagen i udvalgte hypermarkeder.
Også søsterkæden Føtex samt Coop markerer Black Friday, men slet ikke så omfangsrigt som i Bilka, og Coop kun online.
Coop har godt nok udvidet Black Friday til Black Week på Coop.dk.Shopping, men tilbuddene omfatter ”kun” lidt mere end 100 varer med medlemsrabatter på op til 60 pct.
Det er ikke blot Bilka og Coop, der forsøger at fange de tilbudshungrende kunder før selve Black Friday. Samme tendens har bredt sig til detailbutikker og på nettet.
- Vi ser en klar tendens til, at Black Friday bliver udvidet til Black Week og Cyber Monday, så sidste år var noget af forbrugskrudtet brændt af inden selve dagen. I år er der dog lønningsdag på Black Friday, så jeg tror godt, at vi kan se en rekord – både på dagen og i perioden omkring Black Friday, siger Niels Raalund, direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Nej til Black Friday i Ikea
Der er også dem, der går den helt anden retning. Igen i år har Ikea Danmark helt fravalgt at være en del af Black Friday-ræset med store rabatter.
I stedet opfordrer Ikea noget utraditionelt danskerne til at overveje at købe brugt, hvis de skal købe nyt på fredag.
Det sker i en onlinebannerkampagne i samarbejde med Den Blå Avis.
- Hos Ikea ønsker vi ikke at holde Black Friday, dels fordi vi altid har lave priser, men i særdeleshed fordi vi gerne vil bringe mere eftertænksomhed og omtanke ind i vores forbrug. Med et stigende pres på klimaet, er det helt afgørende, at både virksomheder og forbrugere i langt højere grad, end det har været tilfældet, tager genbrugstanken til sig, siger Elefteria Cromlidou, Country Commercial Manager i Ikea Danmark.
Black Friday-tilbud eller ej. Dagligvarebutikkerne skal nu nok få travlt fredag den 29. november.