Den digitale vej til overlevelse
Digitalisering er for længst blevet en naturlig del af detailhandlens hverdag. Handlen skal imidlertid skynde sig med at flytte digitaliseringen helt op på toppen af dagsordenen.
– Digitalisering og omnichannel er nu forudsætningen for at skabe en forretning med langsigtet overlevelseskraft. Ordene kommer fra Hannu Vangsgaard, der driver firmaet Digital Transformation.
Han talte for nylig ved en konference i Dansk Erhverv om den digitale fremtid i detailhandlen. Han har 20 års erfaring inden på det digitale område. Han var e-handelschef i Dansk Supermarked, hvor han stod i spidsen for opbygningen af Bilka.dk, og derefter var digitalchef med ansvar for at etablere omnichannelstrategien på tværs af Dansk Supermarked. Senest har han haft ansvar for den digitale udvikling på reklamebureauet Envision.
– Herman Salling sagde, at vi skal være der, hvor kunderne er. Det gælder mere end nogensinde, sagde Hannu Vangsgaard.
Vejen til succes
Han har en række bud på, hvad man skal sætte på dagsordenen, når man vil gå den digitale vej. Det er i dag vigtigere end nogensinde at forstå kunderejsen bedre.
– Købsrejsen er blevet kompliceret. Mange forbrugere besøger en netbutik, men kun få af dem ender med at købe noget. Andre søger information og sammenligner priser. Et andet krav er, at moderne detailhandel med kunder, der handlere mere og mere på nettet, kræver en helt ny talkultur. Traditionelt kigger en detailhandler på indkøbspris og salgspris og udregner herefter sin bruttoavance pr. vare.
– De dygtige e-handelsvirksomheder går en helt anden vej. De kigger på, hvor mange af de kunder, der handler, der vil anbefale netbutikken til andre. De kigger på kundetilfredshed og måder til at få kunden til at købe igen. Genkøbsraten er utroligt vigtig i de digitale butikker.
For at lykkes med digital handel er det ifølge Hannu Vangsgaard også vigtigt, at organisationen kan, tør og gider gå den digitale vej.
– En virksomhed har ofte en vis andel digitale dinosaurer, men de, der trækker læsser, er de digitalt forandringsparate, de digitale helte, der kan og vil noget.
Endelig er det helt afgørende for at blive en succesfuld virksomhed i den digitale tidsalder, at ledelsen ejer den digitale dagsorden.
– Chefen skal eje den digitale agenda, sagde Hannu Vangsgaard.