Danske Spil vil stoppe ulovlig gambling blandt mindreårige

28. aug 2020 -
This describes the image
Foto: Danske Spil
Skrevet af: Søren Tougaard

- Vi vil ikke acceptere, at børn og unge satser penge på sportskampe.

Sådan lyder budskabet fra Danske Spil og Dansk Boldspils Union (DBU), der samarbejder for at beskytte mindreårige og unge fodboldtalenter mod spil.

Meldingen kommer kort før, at Danske Spil kommer med et nyt Spil-id, som alle, der ønsker at spille Oddset eller Tips i de fysiske butikker, skal bruge fra oktober i år - uanset alder.

Ifølge en rundspørge, som Danske Spil har foretaget, er der de senere år sket en stigning i andelen af forhandlere, der spørger til kundernes alder, hvis de er i tvivl om, hvor gamle de er.

Men der er fortsat for mange unge under 18 år, der spiller hos forhandlerne.

Og at det er for let for børn og unge at spille, bekræftes af flere undersøgelser, heriblandt en fra VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter For Velfærd).

Den viser, at selvom man skal være 18 år for eksempelvis at oddse, så har 40 pct. af de 12-17-årige prøvet at spille om penge, og 28 pct. af de 15-17-årige spiller pengespil flere gange om måneden.

- Spil er for voksne og ikke for børn. Vi har i mange år været optaget af at sikre, at ingen børn og unge spiller for eksempel Oddset eller andre væddemål i butikkerne. Men på trods af at vi sammen med forhandlerne har ydet en stor indsats, må vi desværre konstatere, at det ikke er lykkedes fuldt ud at forhindre mindreårige i at spille. Det tager vi nu konsekvensen af ved at stille krav om, at alle skal have et personligt Spil-id, hvis de vil spille hos os, siger Niels Erik Folmann, direktør i Danske Licens Spil.

Stor kampagne

I DBU, som Danske Spil er sponsor for, bakker man op om det særlige Spil-id og kampagnen ”Sikkert Spil”.

Derfor har DBU og Danske Spil også besluttet, at lade ’Sikkert Spil’ stå på træningstøjet, når herrelandsholdet fra mandag den 31. august samles for at forberede sig til de to Nations League-kampe mod Belgien og England.

Danske Spil vil også markedsføre kampagnen gennem tv-annoncering, avisannoncer og materiale i de butikker, der forhandler Oddset og Tips.

Fra den 1. september kan man registrere sig og få det nye Spil-id, som vil kunne downloades fra Google Play og App Store som en app til mobilen og fås som et plastikkort

Opdateret 10. nov 2020