Danske Spil investerer trecifret millionbeløb i digital udvikling
I det store billede må Danske Spil siges at være en ny spiller på det digitale marked. Det statsejede lottoselskab begyndte først den digitale transformation med online spil i 2016, men siden er det gået stærkt.
Årsrapporten for 2018 beskriver, hvordan der sidste år blev ”investeret massivt i nye salgs- og oplevelsesløsninger hos Danske Spils forhandlere. Nye digitale løsninger er blevet installeret hos mere end 1.500 selvstændige forhandlere og i flere detailkæder, mens digitale kasselinjeløsninger er blevet udrullet i flere discountkæder, så det er blevet lettere at spille lotterispil direkte ved kassen”.
- Vi har investeret et trecifret millionbeløb på tværs af online og offline. Det er mange penge, vi investerer i vores forretning, men vi har også mange forhandlere, fortæller Pernille Wendel Mehl, adm. direktør i Danske Lotteri Spil, og tilføjer, at antallet af Oddset-forhandlere med digital salgsløsning allerede nærmer sig 2000.
Læs også: Danske Spil øger udlodning – sender 1,2 mia. kr. til almennyttige formål
Mens Danske Spil betegner 2018 som et år for styrkelse af kerneforretningens fundament, kommer innovation til at spille en afgørende rolle i år.
Blandt andet er man i gang med at installere skærme i butikkerne; dermed bliver kampprogrammerne løbende opdateret, og kampe bliver vist direkte i butikkerne, så spillerne kan følge med og odds’e på ipad’en samtidig.
- Man kan også forberede sit spil i bussen og spille i butikken. Der er en lille knap, du kan swipe på telefonen, så du kan vælge, om du vil spille online eller i butikken, forklarer Pernille Wendel Mehl.
Tester lotto i Netto
Uge 41 2018 blev et skelsættende øjeblik for Danske Licens Spil, der blandt andet står for Oddset. Da vendte salget, så der blev genereret mere salg på den digitale løsning sammenlignet med folk, der udfyldte en fysisk kupon.
Mange spillere vælger at handle både online og i butikken, og derfor kommer der til at ske mere på den digitale front hos forhandlerne i år. F.eks. er man ved at teste digitale lottospilløsninger i discountbutikker, hvor der sjældent er en kioskafdeling, spillere kan henvende sig for at spille.
- Vi har kørt tests i syv Netto’er med succes, og det kommer vi til at rulle ud i større supermarkeder. Vi kan se indtil videre, at det giver et løft i salget på minimum 20 pct. Det fungerer sådan, at der er en stor skærm ved kassen – ligesom en tv-skærm på højkant. Du trykker på skærmen for at vælge lottospil og får en voucher, som du afleverer ved kassen ligesom en flaskebon, og så får du kuponen sammen med kassebonen, siger Dansk Lotteri Spils adm. direktør.
Det har været vigtigt for Danske Lotteri Spil at finde en digital løsning, som først og fremmest er nem for kunderne at bruge, og som lever op til kravene til sikkerhed – blandt andet aldersgrænsen, som stadig kan tjekkes ved kassen med denne spilløsning.
Læs også: Domsafgørelse: 25 ulovlige spilhjemmesider blokeres