Danske Fragtmænd: Vejafgift gør varerne dyrere
- Vores holdning er, at hvis der skal afgifter på lastbilerne, så skal pengene anvendes til grøn omstilling og ikke som en skjult skat. I sidste ende er der kun en til at betale, og det er forbrugerne, så regningen vil naturligvis blive videreført til vores kunder - og dermed i sidste ende til forbrugerne.
Sådan lyder meldingen fra Jørn P. Skov, adm. direktør i Danske Fragtmænd, efter regeringen i sidste uge fremlagde et nyt udspil for vejtransportområdet.
Her er regeringens målsætning at reducere CO2-udledningen med 1 mio. tons frem mod 2030.
Derfor ønsker regeringen blandt andet at fremme grønne brændstoffer og indføre en CO2-vejafgift for lastbiler, der skal sikre, at lastbilerne i højere grad beskattes i forhold til de skadesomkostninger, de har for samfundet, klimaet og miljøet, lyder det i oplægget.
- Med regeringens plan om øget brug af grønne brændstoffer kombineret med en CO2-afhængig vejafgift på lastbiler får vi store CO2-besparelser, der kan gøres op nu og her. Og samtidig lægger vi trædesten ud til en total omstilling af hele branchen, sagde transportminister Benny Engelbrecht (S) ved præsentationen af regeringens nye vejtransportudspil i sidste uge.
Frygter mere trængsel
Danmarks største transportør, Danske Fragtmænd, tager gerne del i den grønne omstilling, men de økonomiske konsekvenser ved at omstille sig er på nuværende tidspunkt uoverskuelige, lyder vurderingen fra virksomhedens adm. direktør.
- Hvis man for eksempel omstiller til HVO diesel, der reducerer CO2 med op til 90 pct., så koster det i omegnen af 4,50 per liter. Tilsvarende koster en el-lastbil op imod fire gange så meget som en almindelig lastbil. Det er der ikke nogen, der har råd til i branchen, siger Jørn P. Skov.
Han frygter, at en vejafgift på lastbiler vil betyde, at meget gods i stedet omlæsses og køres ud med varebiler.
- Så har man i princippet ikke opnået andet end, at der kommer mere trængsel på vejene, siger han.