Dansk Supermarked fører på smileys
Fødevarestyrelsens smileyordning er højt prioriteret i dagligvarehandlen.
Dansk Supermarked ligger i top, når det kommer til dagligvarebutikker, der er blevet tildelt den gladeste smiley i Fødevarestyrelsens smileyordning. Det viser en sammenligning af tal fra Fødevarestyrelsen.
Føtex er gået fra at have storsmilende smiley i næsten 91pct. af deres butikker til nu at kunne præsentere det glade stempel i 94 pct. af supermarkederne. Det betyder også, at kæden er gået fra at være nummer tre på listen over varehuses andel af smileys til at være nummer ét. Lige efter kommer Bilka, der siden sidste år er rykket op fra at være nummer 10 og have den glade smiley i 87 pct. af butikkerne til nu at have den i 93 pct.
Ifølge kvalitetschef i Dansk Supermarked Group, Carina Jensen, er topplaceringen resultatet af benhårdt fokus på området.
- Hvis en af vores butikker får et dårligt resultat, betyder det hårdt arbejde for at rette op på det. Butikkerne reagerer selvfølgelig selv lynhurtigt, men der bliver også holdt øje med resultaterne fra centralt hold. På den måde kan vi informere de andre butikker om eventuelle indskærpelser, så de undgår at lave de samme fejl, siger hun.
Carina Jensen følger selv nøje med i resultaterne af Fødevarestyrelsens kontroller. På den måde holder hun overblik over, hvordan det går med koncernens smiley-status .
- Vi vil rigtig gerne have de allerbedste smileyresultater, så vi sammenligner vores resultater med de øvrige spillere i branchen. Og tallene her viser jo, at vores mangeårige indsats giver udslag, siger hun.
Coop går mest tilbage
Hos konkurrenten Coop ser det lidt anderledes ud. Både Dagli’ Brugsen, Irma og Kvickly har mistet nogle af de store smil, når man sammenligner med tal fra 2014.
Især hos Dagli’ Brugsen er det gået tilbage. I 2014 havde kæden den storsmilende smiley i 92 pct. af butikkerne og landede på en 2. plads blandt dagligvarebutikkerne, men i 2015 er det tal faldet til lige under 87 pct. og 2. pladsen er skiftet ud med en 9. plads.
Til gengæld virker det til, at Coop gør noget rigtigt i discountkæden Fakta. Fra at være nummer 11 på listen og have glade smileys i omkring 83 pct. af butikkerne er kæden nu kravlet op på en 4. plads og har store smil i 92 pct. af Fakta-butikkerne.
Hos Coop har smileyordningen også fokus fra direktionen. Men informationsdirektør Jens Juul Nielsen, tager dog ikke tilbagegangen for Dagli’ Brugsen, Irma og Kvickly på den samlede liste så tungt.
- Alle vores kæder følger løbende op på resultaterne og vi sluttede 2015 med en status, som samlet set placerer os på et særdeles tilfredsstillende niveau, siger han og præsenterer aktuelle tal, der sender Fakta helt i top med den gladeste smiley i hele 100 pct. af butikkerne. Skarpt forfulgt af resten af Coops butikker, der ud fra de aktuelle tal ikke ligger under 98 pct.