Dansk Fuels: Vi vil gøre den gule Shell-skal endnu mere synlig
Vores spidskompetence er at sælge brændstof, mens forhandlerne kender deres lokalområder og derfor ved, hvad de skal have på hylderne i butikken.
Så enkelt er forklaringen ifølge Christian Heise på, at Shell på sine snart 209 stationer ønsker at samarbejde med forhandlere og forpagtere i stedet for at ensrette og topstyre stationerne via et kædekontor, som storkonkurrenten Circle K har meldt ud, at den vil.
[caption id="attachment_61238" align="alignnone" width="300"] Foto: Dansk Fuels[/caption]
Christian Heise er adm. dir. i DCC Energi og datterselskabet Dansk Fuels A/S, der siden efteråret 2016 var ejet af Shell-brandet i Danmark.
Han har 30 års erfaring fra energibranchen og står i spidsen for den aftale, som det irske moderselskab har fået med Shell for de kommende mange år i Danmark.
Aftalen kom i stand, efter at Circle K havde overtaget Shell-stationerne, men blev stoppet af konkurrencemyndighederne og derfor måtte videresælge 204 stationer til DDC.
- Vi er nu landsdækkende, men da Shell tidligere havde 330 stationer i Danmark, er det muligt at blive endnu mere landsdækkende. Vi overtog 204 stationer, siden har vi fået fem nye, hvoraf den sidste åbner i juli, fortæller Christian Heise.
Mange forhandlere henvender sig
Der er på nuværende tidspunkt ingen konkrete planer for, hvor eller hvornår Dansk Fuels vil bygge eller overtage flere stationer.
- Men vi er hele tiden på udkig efter steder, hvor der er en god case. En station skal være god for både os og for den forhandler eller forpagter, der skal drive den, siger Christian Heise.
Dansk Fuels har fået en lind strøm af henvendelser fra forhandlere, der gerne vil med under den gule skal.
- Vi har sagt nej til nogle. Det fungerer ikke, hvis der i forvejen ligger en Shell-station et stenkast derfra, siger retaildirektør i Dansk Fuels, Søren Møller Maretti.
[caption id="attachment_61239" align="alignnone" width="300"] Foto: Dansk Fuels[/caption]
Han vil ikke sætte navn eller kæde på dem, der har henvendt sig – og dermed heller ikke, om nogle af de forhandlere, der i øjeblikket forhandler med Circle K om, hvad de skal i fremtiden, er blandt dem.
Samarbejde med BFI Indkøb
Indkøb af varer til butikkerne på Shell-stationerne foregår i samarbejde med det forhandlerejede indkøbsselskab BFI-indkøb.
- Vi vil gerne prioritere både brændstofdelen og butikkerne, derfor er vi nødt til at have en samarbejdspartner, hvis spidskompetence er butiksdelen. Derudover skal der en stor volumen til, hvis man skal købe ind til gode priser. Samarbejdet med BFI indebærer også, at vi kan markedsføre et fælles tilbud som eksempelvis gratis kaffe, når kunden tanker en givent antal liter Shell V-Power, fortæller Søren Maretti.
Forhandlerne er ikke bundet til at købe en bestemt vare eller en given mængde, når de handler via BFI.
- De ved selv bedst, hvad der sælger i deres lokalområde, og de er også velkomne til at skilte med deres tilbud på forpladsen. Det kræver bare, at Shells logo er i bunden af reklamen, fortæller Søren Maretti.
Han tilføjer, at Dansk Fuels selvfølgelig kræver, at stationen lever op til en vis standard, hvad angår sådan noget som orden, belysning og påklædning.
- Men om de vil sælge muffins med chokolade eller blåbær, det bestemmer de selv. Nogle kan have gavn af pakkeudlevering eller posthus, mens andre skal sælge friske fødevarer. Det kan vi ikke vurdere fra et kædekontor, siger han.