Dansk detailhandel går glip af mobile millioner
Den canadiske ishockeylegende Wayne Gretzky har engang udtalt, at hans opskrift på succes i væsentlig grad var drevet af, at han altid skøjtede derhen, hvor pucken vil blive spillet, frem for hvor den allerede havde været.
En læsesætning som danske virksomheder bør tage ved lære af, hvis de vil gøre sig forhåbninger af at få en bid af den e-handel, der i stigende grad foregår fra mobile enheder. Virksomhederne befinder sig nemlig langt fra, hvor deres kunder er.
De fremgår af Adobes seneste Trend Report, der udført blandt 7.000 marketingprofessionelle.
Ifølge den globale undersøgelse orienterer virksomhederne sig for lidt mod den ”mobile” virkelighed, som kunderne befinder sig i.
Virksomheder står stille
Hos det aarhusianske digitalbureau, No Zebra, fortæller adm. direktør Jesper Holm Joensen, at man ofte løber ind i virksomheder, der har svært ved at omstille sig til, at e-handel i stigende grad foregår fra mobile enheder.
- Mange virksomheder står ganske enkelt uden en mobil strategi for deres forretning. Det hænger formentlig sammen med, at beslutningstagerne i danske virksomheder overser mobilens strategiske betydning for deres kerneforretning, siger han.
En tilgang, der måske kan blive katastrofal, hvis man læner sig op af tal fra Juniper Research, der for nyligt fremlagde en rapport. Den skønner, at den mobile omsætning inden for retail ventes at blive fordoblet inden udgangen af 2020, fra 174 mia. dollar til 362 mia. dollar i 2020.
Derfor er det naturligvis relevant at se på, hvordan virksomhederne kommer igennem den mobile transformation, der i disse år sker inden for e-handelsområdet.
Kunder bliver mere mobile
Til det formål har digitalbureauet No Zebra udviklet et værktøj til at skabe en såkaldt ”digital modenhedsanalyse”, hvor man dels måler virksomhedernes digitale tilstedeværelse, men også skaber et udgangspunkt for at forstå, hvad der er vigtigt for den enkelte virksomhed for at etablere et stærkt digitalt set up.
- Med en digital modenhedsanalyse giver vi virksomhederne en indikator for, hvad de bør være særligt opmærksomme på i optimeringen af deres forretning. Og med udgangspunkt i analysen kan vi således afgive helt konkrete anbefalinger til, hvordan virksomhedernes får deres digitale strategi til at understøtte deres forretningsstrategi. Det er naturligvis blevet en endnu større udfordring, i takt med forbrugerne er blevet mere og mere mobile, forklarer Jesper Holm Joensen.
Det er hans indtryk, at virksomheder oplever en stor usikkerhed omkring, hvornår på kunderejsen forbrugeren er mobil, og med hvilke mobile enheder, hvorfor det umiddelbart har set vanskeligt ud for virksomhederne at skulle skabe målrettede mobile kundeoplevelser.
Mangler indsigt og kompetencer
- Jeg tror ikke længere, der er tvivl om betydningen af at have den rigtige mobile strategi. Derimod er det stadigt usikkert, afhængig af hvem du spørger, om ”mobile” er en fast del af virksomhedens overordnede strategi? Det kan på mange måder være ret kritisk, da det bliver vigtigere og vigtigere at forstå, hvor og hvornår ens kunder bruger henholdsvis deres iPhone og iPad, men også hvordan de køber og researcher med de pågældende mobile enheder, tilføjer Jesper Holm Joensen.
Det fremgår ligeledes af Adobes Trend Report, hvor halvdelen af respondenterne har ”mobile” som top-prioritet, men i samme forbindelse oplyser, at de ikke er mobil parate. En af de væsentligste årsager er ifølge undersøgelsen, at virksomhederne har svært ved at knække koden til at implementere ”mobile” som en del af deres in-store butiksoplevelse.
Derudover er mangel på kompetencer den enkeltstående brik, som de fleste respondenter fremhæver, at de mangler i deres organisation.
- Det er udslagsgivende for virksomhedernes modenhed, i hvor høj grad de er villige til at investere i nye kompetencer. Den hastige udvikling med infrastrukturer i skyen og mobile forbrugere, er traditionelle forretningsgange i den grad truet af bl.a. speed og immediacy. Det kræver naturligvis ny teknologi, processer - og ikke mindst medarbejdere til at håndtere det hele, selvom flere og flere processer bliver automatiseret, slutter Jesper Holm Joensen og understreger, at det er altafgørende for at træffe rigtige strategiske beslutninger, at man også har adgang til medarbejdere med tilsvarende rette kompetencer.