Danmarks største shoppedag splitter forbrugerne

4. dec 2019 -
This describes the image
Black Friday splitter forbrugerne undersøgelse YouGov 2019 Illustration: YouGov
Skrevet af: Søren Tougaard

Black Friday har på få år vokset sig frem til at være årets allerstørste shoppedag med en omsætning lige omkring 2 mia. kr.

Således står Black Friday-omsætningen på 2,18 mia. kr. fra den 24. november 2017 stadigvæk som en milepæl i dansk detailhandel - og den største omsætning nogensinde målt på en handelsdag.

I år udnyttede 47 pct. af danskerne Black Friday til at købe et tilbud, viser en ny forbrugerundersøgelse fra YouGov.

Men samme undersøgelse slår fast, at danskerne er meget splittede i deres holdninger til det amerikanske shoppefænomens indtog i Danmark.

40 pct. mener, at Black Friday giver anledning til overforbrug. Mens næsten halvdelen af de unge mellem 18 og 29 år er af denne opfattelse, angiver 34 pct. af de unge dog også Black Friday som en god anledning til at spare penge, viser undersøgelsen foretaget blandt 1012 repræsentative forbrugere.

- Mange ser også Black Friday som en god mulighed for at købe årets første julegaver. Hver tredje (32 pct.) synes i hvert fald, at Black Friday er en god anledning til at købe julegaver. Samme andel bryder sig ikke om Black Friday. De danske mænd er generelt mere negativt indstillede til shoppedagen (37 pct.) end kvinderne (27 pct), lyder det fra YouGov i en kommentar til undersøgelsen.

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020