Dagligvarehandel redder små centre

10. mar 2017 -
Arkivfoto: Henrik Denman
Skrevet af: Henrik Denman

De store shoppingcentre har en mangfoldighed af indkøbsmuligheder og spisesteder, som frister kunderne til at bruge tid og penge.

Landets små butikscentre står i en helt anden situation, hvor trækplastret som regel er en dagligvarebutik og yderligere et par butikker. Derfor afhænger de små centres overlevelse i høj grad dagligvarebutikkens evne til at skabe kundetrafik.

– Kunderne i de små centre kommer mere for at få dækket basale behov, og derfor fylder dagligvaredelen rigtig meget i forhold til, hvordan centret kan klare sig, siger Per Nyborg, adm. direktør i Institut for Center- Planlægning (ICP).

ICP og Retail Institute Scandinavia udgiver hvert år en opgørelse over landets største shoppingcentre. Her viser tal, hvordan presset på de små indkøbscentre vokser.

Små centre taber

I 2010 havde de 109 største shoppingcentre en samlet omsætning på ca. 51,7 mia. kr. inkl. moms. Heraf udgjorde de små shoppingcentre 72 pct., og deres omsætning udgjorde 44 pct. af den samlede omsætning i de 109 centre.

Ser man på stillingen i 2015, er der sket en udvikling. De 113 største shoppingcentre, retailparks og stormagasiner havde en samlet omsætning på 60,7 mia. kr. inkl. moms. I 2015 havde de små centre en andel på 66 pct. af det samlede antal centre, og deres omsætning udgjorde 35 pct. Det er et fald på 6 pct. i antal og 9 pct. i omsætning.

Ser man på de mellemstore centre, udgjorde de i 2010 i antal 22 pct. af det samlede antal centre i rapporten, og her udgjorde omsætningen 35 pct. I 2015 var der også her sket en forskydning. I antal udgjorde de mellemstore centre 26 pct. og i omsætning 43 pct., dvs. en stigning på fi re pct. i antal og en stigning på otte pct. i omsætning.

De største shoppingcentre har i perioden 2010-2015 øget deres antal med to pct., mens omsætningen har stået i stampe på 22 pct.

Små centres rolle

Vinderne på centermarkedet er de mellemstore shoppingcentre, mens de små centre taber.

– For de store centre ligger udfordringerne i dag dels i presset fra nethandlen og dels i kundernes ønske om bedre restauranter og underholdning. De små centre har en anden rolle. De har ikke de samme muligheder som de store centre, da de ikke har et stort opland. De har typisk kunder med en kortere opholdstid, og som foretager kortere indkøb typisk af dagligvarer. De centre ligger både uden for de store byer og som bydelscentre.

Investeringslysten i små centre er for tiden beskeden, så mulighederne for de små centre ligger i, at en af de store dagligvarekæder kan se et potentiale i at fastholde og modernisere et lille indkøbscenter:

– Der er stor interesse i at investere i centre. Interessen har i de senere år især været koncentreret om citycentre, mens det er mere beskedent, når der er tale om mindre bydelscentre eller små centre uden for de store byer. Der har investeringerne i højere grad været i rene dagligvarebutikker, siger Per Nyborg.

Opdateret 10. nov 2020