Coronakrise gør ikke en ende på kontanterne

7. maj 2020 -
This describes the image
Butikker, restauranter og caféer er i dag forpligtede til at modtage betaling med kontanter i tidsrummet fra kl. 06 til kl. 22 – dog med mulighed for en mindre begrænsning i tidsrummet 06 til 20, hvis der er tale om et geografisk område, der er særligt belastet af kriminalitet. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Der findes mange gode argumenter for helt at fjerne kontantpligten i detailhandlen: Det vil nedbringe røverier, sætte en effektiv stopper for forfalskede pengesedler og fjerne en omkostningsbyrde fra butikkerne. Samtidig er det uhygiejniske argument mere aktuelt end nogensinde før.

Alle gode argumenter har dog stået i skyggen af et væsentligt princip om, at det som hovedregel skal være muligt for alle at foretage indkøb kontant fra kl. 6 til 22. Især af hensyn til de ældre og de mindre digitale medborgere.

Kort før coronakrisen, udgav Nationalbanken en analyse, der viser, at 16 pct. af transaktionerne i detailhandlen skete med kontanter sidste år, mens værdien af de kontante betalinger blot udgør 10 pct. af omsætningen.

Dykket i brugen af kontanter har stået på længe og er blevet yderligere forstærket under coronakrisen, hvor forbrugerne er blevet opfordret til at betale med kort eller mobil.

Vil tilbyde kontantbetaling

I Coop udgjorde kontanter 27 pct. af den totale omsætning i uge 10. Det er nu faldet til 17 pct., oplyser Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

- Det er en signifikant ændring, som vi ikke har set før over så en kort periode før. Vi tror, brugen af færre kontanter er en af de ting, som vil bide sig fast efter coronakrisen. Vi har også set en flerdobling i brugen af scan og betal, ligesom vores onlinesalg er fordoblet.

- Det billigste og letteste for os vil være, hvis betalingen blev 100 pct. digital, men selv med de ekstraomkostninger, der følger med, vil vi tilbyde kontant betaling. Ellers vil en gruppe i befolkningen få det svært, og det hensyn vil vi tage. Vi vil gøre det nemmere at betale digitalt, men vi vil ikke tvinge folk til at betale på en bestemt måde, siger Jens Juul Nielsen.

Hos Salling Group har man også oplevet færre kontanter ved kasselinjerne, men ifølge detailkoncernen er det endnu for tidligt at svare på, om tiden er inde til at gøre betalingen 100 pct. digital.

- Vi skal til enhver tid kunne betjene og hjælpe de kunder, der ønsker at betale med kontanter - også på den anden side af covid-19, siger Jacob Krogsgaard Nielsen, kommunikationskonsulent i Salling Group.

Hensynet til de ældre

I Dansk Erhverv mener man, kontantkravet helt skal fjernes, når Folketinget skal evaluere lovgivningen i næste folketingsår.

Hos interesseorganisationen Ældre Sagen arbejder man til gengæld aktivt for at bevare status quo så længe, det er nødvendigt.

- På det principielle plan er der ret mange ældre, der ikke har andre betalingsmuligheder end kontanter. Det skal der fortsat være mulighed for. Vores holdning til kontantpligten er den samme som før. Vi havde forståelser for de justeringer, der blev lavet sidst. Også ud fra et sikkerhedsmæssigt hensyn, men vi skal ikke bruge udviklingen under coronakrisen som løftestang til at ophæve kontantpligten.

- Vi bevæger os mod et samfund med færre og færre kontanter, fordi flere ældre bruger kort og Mobilepay. Men jeg tror, at vi også har kontanter om 10 år. Ikke kun af hensyn til ældre. Der kan også være handicappede, som bedst kan overskue kontanter, siger Jens Højgaard, souschef i Ældre Sagen.

Opdateret 10. nov 2020