Convenience-bølge på fremmarch

11. okt 2016 -
This describes the image
Danskerne bruger færre penge på dagligvarer. Foto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Convenienceprodukter er stærkt efterspurgte. Ikke kun i Danmark, men også hos nordmænd og svenskere.

Ud af 6.000 forbrugere på tværs af de skandinaviske lande køber halvdelen on-the-go produkter mindst en gang om ugen, viser undersøgelsen Convenience Tracker foretaget af GfK Nordics.

Her har analyseinstituttet set på forbruget på farten, og hvor ofte forbrugerne handler convenience i supermarkeder, conveniencebutikker, fastfood restauranter, tankstationer, kiosker, kaffebarer og cafeer.

At så mange køber convenience på farten, kommer ikke bag på Jesper Rocatis Tangaa, Research Consultant hos GfK Nordics.

Han mener, butikkerne generelt er blevet bedre til at præsentere måltidsløsninger og drikkevarer som de første varer, forbrugerne møder, og nævner 7-Elevens samarbejde med Cofoco som et godt eksempel.

- Convenience er blevet mere tilgængeligt. Samtidig oplever forbrugerne, at de får mere og mere travlt, og det betyder også et stigende forbrug af on-the-go produkter. Også gerne af produkter med en høj kvalitet, siger Jesper Rocatis Tangaa, som årsager til det store forbrug.

Stigende salg

Det er GfK’s første undersøgelse af convenience på tværs af de tre lande, og det er ikke kun indkøb af mad og drikkevarer, der indgår i kategorien.

Det samme gør produkter som slik og tobak.

Jesper Rocatis Tangaa kan ikke oplyse, hvor stort et marked, convenience udgør i de tre lande, men hos GfK er man dog ikke i tvivl om, at salget af on-the-go produkter kun vokser endnu mere i årene fremover.

Conveniencesalget bliver større. Det sker blandt andet, fordi der kommer mere fokus på de nemme måltidsløsninger, og fordi convenience i dag har bredt sig til alle målgrupper, siger Jesper Rocatis Tangaa.

Opdateret 10. nov 2020