Circle K taber markedsandele på brændstofsalg trods toplinjevækst
Lige siden Statoil Fuel & Retail i april 2016 skiftede navn til Circle K, har selskabets omsætning kun kendt en vej: opad. En væsentlig årsag hertil skal naturligvis findes i opkøbet af 131 tidligere Shell-stationer samme år som navneforandringen fandt sted. Samtidig har de eksisterende stationer også formået at hæve omsætningen.
I det seneste regnskab for 2018/19, der løber frem til 1. april, solgte Circle K for samlet 10,7 mia. kr. mod 9,3 mia. kr. året forinden.
Trods fremgangen for Circle K har det ikke udmøntet sig i en styrket position på markedet for brændstofsalg. Således er selskabets benzinsalg faldet med 0,5 procentpoint fra 2018 til 2019 til en markedsandel på 27,6 pct.
Og på diesel har faldet været 1 procentpoint i samme periode til nu 33,8 pct. af markedet.
Det viser en foreløbig opgørelse over udviklingen i markedsandele fra brancheorganisationen Drivkraft Danmark, der dækker selskabernes samlede salg af alle de brands, de markedsfører herhjemme.
Selv om Circle K taber markedsandele på kerneforretningen, er selskabet stadig markedsleder på det danske tankstationsmarked med en samlet markedsandel på 21,8 pct. af det totale marked, der udover benzin og diesel også tæller salg af fyringsolie samt dieselsalg til landbrug mv.
Herefter følger OK (17,9 pct), DCC/Shell (14,5 pct.) samt Uno-X/YX og Q8 med markedsandele på henholdsvis 11,3 og 10,4 pct.